Op het gebied van regelgeving voor wegvoertuigen heeft Denemarken de laatste jaren niet stilgezeten. Zo staat Denemarken in navolging van Duitsland sinds 1 januari 2024 de verlengde (15m) trailer toe en ook de Super EcoCombi (SEC of EMS2) rijdt al volop rond. In de tussentijd zijn ook de maximale gewichten voor 6- en 7-assige combinaties verhoogd. Terwijl veel landen nog in afwachting zijn van de uitkomst van de herziening van EU-richtlijn 96/53 voor de voertuigafmetingen en gewichten, komt Denemarken al met een volgend pakket wijzigingen.
Twee ton extra
Wat kunnen we dit keer verwachten? Als eerste gaat Denemarken de maximale gewichten voor 2- en 3-assige motorvoertuigen verhogen van 18 naar 20 ton respectievelijk van 26 naar 28 ton. De twee ton extra gold al voor zero-emissie-vrachtauto’s, maar Denemarken gaat deze verhoging vanaf 1 januari 2026 toestaan voor alle vrachtauto’s ongeacht de aandrijvingsvorm.
60 naar 64 ton
In de loop van 2026 gaat Denemarken ook de maximale gewichten voor LZV’s (EMS1) en SEC-combinaties (EMS2) verhogen. Voor de EMS1 gaat het maximum gewicht van 60 naar 64 ton, de EMS2 mag straks maximaal 74 ton wegen. Nu is dat nog 72 ton. Een precieze ingangsdatum voor deze verhoging is nog niet bekend. Die is wel bekend voor 7-assige combinaties. Deze mogen met ingang van 1 januari 2027 twee ton zwaarder zijn. Dus 58 ton in plaats van nu 56 ton.
30 cm extra voor LZV met aerocabine
Op het gebied van de voertuighoogte komt er ook een belangrijke wijziging. Waar de meeste landen een maximale hoogte hebben van 4 meter kent Denemarken al vele jaren een hoogte van 4,10 meter. Per 1 januari 2027 komt daar nog eens 10 cm bij waarmee de maximale hoogte naar 4,20 meter gaat.
In navolging van Nederland gaat Denemarken ook een grotere lengte toestaan voor LZV’s met een aerocabine. De 50 cm extra die we in Nederland hebben, heeft het helaas niet gehaald. Denemarken heeft ervoor gekozen om maximaal 30 cm extra lengte toe te staan.





