Maten en gewichten (vrachtwagens en aanhangers)
De afmetingen en gewichten van vrachtauto's zijn in belangrijke mate bepalend voor de hoeveelheid lading die kan worden meegenomen. Bedrijven hebben te maken met nationale en internationale voorschriften.
Waar gaat het om?
De maximale afmetingen en gewichten voor vrachtauto's en aanhangwagens zijn vastgelegd in EU-richtlijn 96/53. Deze richtlijn geeft verplichtende voorschriften voor het grensoverschrijdend vervoer. Landen mogen voor het nationale vervoer wel hogere gewichten en aslasten toestaan. Zo heeft Nederland een maximumgewicht van 50 ton terwijl dit voor grensoverschrijdend vervoer beperkt is tot 40 ton, resp. 44 ton voor gecombineerd vervoer.
Veel zaken zijn niet in de richtlijn vastgelegd. Zo mogen landen zelf bepalen hoever lading buiten het voertuig mag uitsteken. De richtlijn geeft ook geen voorschriften voor LZV's en/of exceptioneel vervoer. Het is belangrijk dat vervoerders in het internationale vervoer goed van de regelgeving in de verschillende landen op de hoogte zijn. De TLN-Landendocumentatie kan ze daarbij helpen.
Wat betekent dit voor jou?
TLN is als belangenbehartiger doorlopend in gesprek met Nederlandse en Europese wetgevingsinstanties. We proberen daarbij een balans te vinden tussen wet- en regelgeving die de veiligheid van alle partijen op de weg garandeert, maar ook werkbaar blijft voor ondernemers.
TLN is ook nauw betrokken bij de herziening van de EU-wetgeving voor maten en gewichten. Doel hiervan is de efficiency en de verduurzaming van het wegvervoer verder te verbeteren.
Heb je vragen over dit proces of ideeën over hoe het beter kan? Neem gerust contact op met onze specialist.
Standpunt TLN
TLN streeft naar verdere verbetering van de vervoersefficiency en harmonisatie van de EU-wetgeving op gebied van maten en gewichten. Ook wil TLN ruimere inzetmogelijkheden voor langere voertuigcombinaties. Dat is nodig om aan de klimaatdoelstellingen te kunnen voldoen en de CO2-uitstoot in de transportsector terug te dringen.
TLN heeft jaren gepleit voor een verhoging van het maximumgewicht voor grensoverschrijdend vervoer van 40 naar 44 ton. Met de komende herziening van de EU-richtlijn lijkt die wens deels in vervulling te gaan. Ook komen er ruimere inzetmogelijkheden voor langere voertuigcombinaties, alsmede extra lengte en gewicht voor ZE-vrachtauto's. TLN blijft zich op nationaal en internationaal inzetten voor nieuwe ontwikkelingen en verdere verbetering van wet- en regelgeving.