Nieuwe regelgeving Vlaanderen voor maximale massa wegvoertuigen

De Vlaamse regering heeft recent ingestemd met een voorstel voor nieuwe wetgeving voor het bepalen van de toegestane maximale massa (TMM) voor wegvoertuigen. De aandrijvingsvorm en de lengte tussen voorste en achterste as zijn in belangrijke mate bepalend voor de uitkomst.

Om maar met het goede nieuws te beginnen: met de nieuwe regeling in Vlaanderen krijgen 5- of 6-assige ZE-combinaties er maximaal 2 ton extra gewicht bij. Daarmee komen ze op een TMM van 46 ton. In het Gewest Brussel was deze verhoging al langer van kracht. In Wallonië geldt de 2 ton extra alleen voor 6-assige TO-combinaties in het intermodaal vervoer. Vlaanderen heeft de gewichtscompensatie voor alternatieve en ZE-aandrijvingen al eerder doorgevoerd voor vrachtauto’s, maar nog niet voor combinaties.

Brugformule

Met de komst van de nieuwe regeling heeft Vlaanderen gekozen voor een nieuwe berekeningswijze voor het vaststellen van de maximale toegestane gewichten. Nu geldt voor een 5- of 6-assige combinatie nog een TMM van 44 ton waarbij een (beperkte) verhoging mogelijk is om het meergewicht van bepaalde onderdelen zoals een remvertrager of retarder te compenseren.
Het nieuwe systeem werkt met een per voertuigcategorie vastgestelde basiswaarde (die lager is dan de huidige wettelijke waarde) welke vervolgens met twee componenten verhoogd kan worden. De eerste component betreft zaken als de aanwezigheid van een remvertrager, verzwaring voor intermodaal vervoer en/of alternatieve of ZE-aandrijving, de tweede component is de uitkomst van de brugformule. De asafstand tussen voorste en achterste as is hierin een bepalende factor. Hoe groter de afstand, hoe groter het extra toegestane gewicht.

Nul extra gewicht voor bulkcombinatie

Voor een 5-assige trekker-opleggercombinatie levert dit het volgende beeld op. Basismaximummassa 40 ton + maximaal 2 ton voor de eerste component + maximaal 4 ton voor de brugformule. Bij gebruik van een standaard 13,60m trailer is de uitkomst van de brugformule 4 ton. Voor een dieselvariant kom je daarmee op maximaal 44 ton (zonder retarder of verzwaring), en voor een ZE-uitvoering op maximaal 46 ton.
Voor een korte 5-assige bulk- of containercombinatie komen de cijfers er heel anders uit te zien. De brugformule levert dan nul extra gewicht op. Daarmee is voor een dieselvariant maximaal 40 ton en voor een ZE-uitvoering maximaal 42 ton haalbaar. Veel lagere waarden dus dan de huidige 44 ton.

Wezenlijk verschil

De brugformule komt niet helemaal uit de lucht vallen. Deze is al vele jaren in de Belgische wetgeving verankerd. Waar je in de huidige situatie 44 ton kreeg en met de brugformule moest controleren of je daarmee de weg op mocht, is deze in de nieuwe opzet bepalend voor de hoogte van het TMM. Dat is een wezenlijk verschil. Met de nieuwe regelgeving komt de oude brugformule voor Vlaanderen te vervallen, voor Wallonië en Brussel blijft deze gewoon van kracht.

48 en 50 ton

Voor 6-assige combinaties (zowel TO als combi’s) geldt in de nieuwe opzet eveneens een basismassa van 40 ton. Met een lange combinatie (16,50 m of 18,75 m) en ZE-aandrijving is dan ook 46 ton haalbaar. Voor een dieseluitvoering met een korte bulk- of containertrailer kom je ook hier niet verder dan 40 ton.
Vlaanderen biedt voor 6-assige combinaties overigens al een aantal jaren de mogelijkheid voor hogere maximumgewichten tot 48 ton (voor dieselvoertuigen) en 50 ton voor ZE-voertuigen. Hiervoor zijn speciale voorschriften van toepassing (oa. luchtvering rondom, aslastsensoren, ACC). Deze regelingen blijven bestaan en maken deel uit van de nieuwe Vlaamse wetgeving. De component voor de brugformule is voor deze voertuigen verhoogd tot maximaal 8 ton. De nieuwe regelgeving moet nog worden goedgekeurd door de Raad van State en zal daarna in het Staatsblad worden gepubliceerd. Als alles naar wens verloopt zal deze medio 2026 van kracht worden.

Besluit van de Vlaamse Regering over de massa's van voertuigen die de openbare weg gebruiken

Meer weten?

Contact de expert

Ambro Smit

Beleidsadviseur Techniek