LZV's
LZV's of ecocombi's zijn met hun 25,25m langer en vaak ook zwaarder dan reguliere vrachtauto's. Deze combinaties zijn een bekend beeld op de weg en bieden grote voordelen op het gebied van milieu en logistiek. TLN wil de inzetmogelijkheden binnen Nederland en de EU verder vergroten.
Wat is een LZV?
De term LZV staat voor langere en/of zwaardere vrachtauto. Een andere benaming is ecocombi of de internationale term EMS1. De maximale lengte van een LZV is 25,25m. Het maximale gewicht is voor de meeste landen 60 ton, voor Duitsland echter maar 40 ton.
Bij gebrek aan Europese regelgeving heeft ieder land zijn eigen technische eisen en voorwaarden om met LZV's te mogen rijden. Dat maakt de inzet voor internationaal verkeer vaak lastig. Er zijn verschillende LZV-configuraties mogelijk. De meest bekende is een bakwagen met dolly en een trailer. Ook de zogenaamde B-double (een trekker met twee trailers) komt veel voor.
LZV in Nederland
Nederland was naast de Scandinavische landen een van de eerste landen waar LZV's zijn toegestaan. Inmiddels bestaat de LZV hier al bijna 25 jaar en rijden er bijna 3.000 LZV's in Nederland rond. De LZV is ook in de voertuigwetgeving opgenomen. Er is een ontheffing nodig om met een LZV te mogen rijden en er mag alleen worden gereden op wegen die daarvoor zijn vrijgegeven. TLN streeft ernaar om het LZV-wegennet in Nederland en de inzetmogelijkheden verder te vergroten. Ook wil TLN een grotere lengte toestaan voor LZV's met een speciale aerodynamische cabine. TLN wil ook de mogelijkheid onderzoeken om ADR-stukgoederen met LZV's te mogen vervoeren.
LZV in de Europese Unie
LZV's zijn inmiddels in vele EU-landen toegestaan. Naast de Scandinavische landen en Nederland zijn dat oa. Spanje, België, Tsjechië en Duitsland. De verwachting is dat meer landen zullen volgen. TLN ziet graag dat grensoverschrijdend vervoer met LZV's binnen de EU-wetgeving wordt geregeld. Nu is dat binnen de Benelux en tussen NL en D en Denemarken en Duitsland al apart geregeld. De verwachting is dat dit met de komende herziening van de richtlijn maten en gewichten opgepakt wordt. TLN ziet ook graag dat de LZV-wetgeving meer geharmoniseerd wordt en dat het gewicht voor LZV's in Duitsland wordt verhoogd. Nu zijn er vaak nog grote verschillen tussen de technische eisen en de chauffeurseisen in de EU-landen.
Standpunt TLN
TLN ziet de toekomst voor de LZV met vertrouwen tegemoet. Het concept is na 25 jaar volledig ingeburgerd en zorgt voor tevreden gezichten bij vervoerders en verladers. Met hun extra lengte en laadvermogen dragen LZV’s bij aan de efficiëntie in de logistiek en de vermindering van uitstoot.
TLN blijft zich inspannen om de inzetmogelijkheden voor LZV's zowel binnen Nederland als daarbuiten verder te vergroten.