SEC
Langere vrachtautocombinaties bieden grote voordelen op het gebied van CO2 -reductie en efficiencyverbetering. In de Scandinavische landen en ook Spanje rijden deze combinaties al rond. TLN wil graag onderzoeken of deze voertuigen ook in het Nederlandse verkeer passen.
Wat is een SEC?
De Super Ecocombi ofwel SEC is een extra lange vrachtwagencombinatie bestaande uit een trekker met twee 13,60 meter trailers die via een dolly verbonden zijn. Eén SEC (maximale lengte 32-34m, maximumgewicht 72 ton) kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere 16,5 meter combinaties. Afhankelijk van het gewicht kan dat per vervoerde kubieke meter lading een maximale besparing opleveren tot 50% CO2 . De SEC is daarmee een belangrijk en relatief eenvoudig middel om tot CO2 -reductie te komen. Bijkomende voordelen zijn dat er minder ruimte op de weg nodig is en dat er minder chauffeurs nodig zijn.
In landen als Finland, Zweden en Spanje rijden inmiddels honderden SEC-combinaties rond. Het SEC-concept heeft daar laten zien dat het zeer succesvol is. In deze landen is de SEC inmiddels in de voertuigwetgeving opgenomen. Denemarken is begin 2024 met een proefpilot voor de SEC gestart.
SEC in Nederland
TLN ziet ook kansen voor de SEC in Nederland. Denk aan hubvervoer over corridors, maar ook als aanvulling op het intermodaal vervoer. En de SEC is natuurlijk een perfecte duurzame en efficiënte oplossing om de stadsdistributie verder te optimaliseren.
TLN vindt dat de SEC een kans verdient om te laten zien of het concept ook voor de Nederlandse wegen toepasbaar is. Om die reden is TLN samen met andere organisaties al enkele jaren bezig om een pilot in Nederland te starten. Dit proces verloopt uiterst moeizaam. De overheid heeft aangegeven positief tegenover de SEC te staan, maar vooral de toelatingsprocedure om de SEC de weg op te krijgen zorgt voor veel problemen.
Standpunt TLN
TLN ziet de SEC nog steeds als een interessant concept met grote voordelen op het gebied van CO2-reductie, ruimtebesparing en verbetering van de transportefficiency. De resultaten uit de Scandinavische landen en Spanje bevestigen dit beeld. TLN lobbyt om de SEC binnen de EU-wetgeving meer ruimte te geven. TLN blijft zich inzetten voor een pilot in Nederland. Hiervoor moet wel commitment zijn van de overheid en de RDW. Er moet bereidheid zijn om samen tot een testopzet te komen. Ook moet er vooraf duidelijkheid zijn over de technische eisen, de route waar gereden mag worden en de looptijd van de pilot. Het is dan aan de markt om te bepalen of men aan de pilot wil deelnemen.