‘Digitalisering laat de tijd van hokus pokus achter ons’

‘Je opdrachtgever moet alles kunnen zien wat je doet. Wij zijn bij ons bedrijf hartstikke open en transparant, we delen alle data met de klanten’, zegt Ad Hoefkens, mede-eigenaar en directeur van Millenaar en van Schaik Transport. Een gesprek met een van de gasten in De Week van de Digitalisering.

Hij was het meest resoluut over openheid en toegankelijkheid van data voor de opdrachtgever eerder deze week aan tafel bij een van de webinars over digitalisering. ‘Onze opdrachtgevers krijgen volledige transparantie. Ze moeten kunnen meekijken’, aldus Hoefkens. ‘Van het moment dat een chauffeur inklokt tot het moment dat hij uitklokt kunnen klanten precies zien wat het voertuig doet. Ze weten zo aan het eind van de dag hoeveel uur hij heeft gereden en ze kunnen zien of hij vier, drie of twee vrachten heeft gebracht. Voor mij is het vanzelfsprekend, de tijd van hokus pokus ligt ver achter ons. Je kunt met volledige openheid snel eens worden over de verantwoording.’

Groot uurwerk

‘De sector waarin Millenaar en van Schaik werkt – de wegenbouw, aan- en afvoer voer van asfalt – is ingewikkelder dan het op het oog misschien lijkt’, aldus Hoefkens. ‘Alles is heel nauw gelinkt. Het is eigenlijk een grote ketting. Als je aan een schakel gaat zitten rommelen dan gaat het verkeerd. Je moet echt erin zitten om dat te begrijpen. Ik noem het altijd een groot uurwerk. Als een van de radartjes niet loopt dan stokt het proces. Stagnatie heeft direct impact. Bij ons zit het allemaal in uren en verantwoording daarvan. In dat ingewikkelde proces helpt goed gedigitaliseerd zijn heel erg.’

Boordcomputers

Toen Hoefkens in 2011, gepokt en gemazeld met 32 jaar in de wegenbouw, bij Millenaar en van Schaik kwam, is hij langzaam begonnen met digitalisering van de bedrijfsprocessen. De eerste beweging werd gemaakt bij de planning met een transportmanagementsysteem. De planning werd automatisch opgesteld maar er moest ook nog veel handmatig gebeuren. Hoefkens: ‘Vanaf 2011 zijn we ook gaan groeien met het installeren van boordcomputers. Sindsdien zijn we stap voor stap verder ontwikkeld. Inmiddels is het bedrijf in behoorlijke mate geautomatiseerd en gedigitaliseerd.’

Geen pennenstreek meer

‘Vanuit het TMS krijgt de chauffeur een bericht met een startopdracht’, legt de directeur van het bedrijf uit dat dagelijks met 105 eigen kiepauto’s op de weg te vinden is. ‘Op datzelfde moment gaat er ook een bericht naar alle opdrachtgevers die erbij betrokken zijn, veelal de asfaltmolen, de asfaltuitvoerders. Daar komt geen pennenstreek meer aan te pas. Op datzelfde moment gaat er ook een opdracht naar de boordcomputer van de auto. De chauffeur steekt zijn chauffeurskaart in het systeem zodat hij uiteindelijk ook zijn juiste loon krijgt uitbetaald. Alles wordt vastgelegd door de boordcomputer. Als hij gelost is, krijgt hij digitaal een nieuwe vraag of hij nog een vracht gaat laden. Een geheel gedigitaliseerd proces tot en met de loonadministratie aan toe.’ Ook het garagebedrijf van Millenaar en van Schaik werkt met een garagepakket waarin de onderdelen worden besteld en de taken voor de monteurs worden gemaakt.

Speciale software

Aan de kant van de klant is de ontwikkeling nog volop gaande. Hoefkens: ‘We staan met de digitale orderaanvraag nog aan het begin van een ontwikkeling. We zijn met een grote opdrachtgever zo ver dat hij zijn orders digitaal plaatst. Daarnaast werken we aan onze data-verstrekking en data retour via Wytos. Dat is een processysteem dat voor asfaltmachines gemaakt is en daar zijn we nu volop mee bezig om het op orde te krijgen.’ Een andere uitdaging bij Millenaar en van Schaik is om de charters in hun systeem getild te krijgen. ‘Daar zijn we druk mee bezig met het systeem ScoreTrace, dat slimme oplossingen maakt voor het opzoeken en vastleggen van informatie speciaal voor het zogeheten kippertransport. Voor de charters die we inhuren hebben we een speciale app gemaakt.’

Website

Is het niet vreemd dat een bedrijf dat toch in behoorlijke mate gedigitaliseerd is, daar niets over op zijn website heeft gemeld? Daarvoor is Hoefkes kort: ‘Ja, natuurlijk is dat vreemd. We zijn “as we speak” bezig om een nieuwe website te bouwen en daar komt zeker een pagina over onze digitalisering op te staan. Het is belangrijk om je klanten te laten weten hoe je je als opdrachtnemer digitaal met hen kunt verbinden. Daar zijn we open over.’

Meer weten?

Contact de expert

Denise van Vliet

communicatieadviseur

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.