Hoewel steeds meer truckfabrikanten ook emissievrije vrachtwagens bouwen, ontbreekt de infrastructuur om die voertuigen op te laden. Daarnaast bestaan grote verschillen tussen de duurzaamheidsplannen en -ambities van Europese landen onderling. Om het goedervervoer te verduurzamen en de klimaatdoelstellingen op tijd te halen, moeten lidstaten nu beginnen met de aanleg van laadpunten en waterstoftankstations.
Garantie
“Voor transportondernemers is de beschikbaarheid van voldoende laad- en tankinfrastructuur cruciaal”, aldus Rob Aarse, Beleidsadviseur Duurzaamheid bij TLN. “Want wat heb je aan een emissievrije truck, als je die nergens kan opladen? Toch zijn de Europese richtlijnen voor de aanleg van die infrastructuur veel te vrijblijvend. Om transporteurs te garanderen dat zij in de toekomst hun elektrische of waterstof aangedreven vrachtwagen kunnen gebruiken, moet de Europese Commissie alle lidstaten bindende doelstellingen en quota voorschrijven.”
Elektrische laadstations
In haar position paper (20210401 Position Paper ‘Fit-for-55 Package’ European Clean Trucking Alliance) pleit de ECTA voor een wettelijk kader voor de uitrol van infrastructuur voor emissievrije vrachtwagens. Zo moeten er vanaf 2025 bij stedelijke knooppunten minimaal twee openbare laadstations voor elektrische vrachtwagens beschikbaar zijn. In 2030 moeten dat er zeker tien zijn. Voor de verduurzaming van het langeafstand vrachtverkeer, moet de Europese Commissie inzetten op het emissievrij maken van belangrijke goederencorridors. Om dat te realiseren wil de ECTA dat de EU erop toeziet dat landen vóór 2030 het elektriciteitsnet verzwaren en een basisinfrastructuur voor waterstoftankstations bouwen.