Een goede voorbereiding is de halve (ver)koop

Overname van een bedrijf of overgenomen worden: het vraagt in alle gevallen om een goede voorbereiding. Dat zegt Paul Overwater van MKB Advies Partners, een aan TLN gelieerde specialist in bedrijfsovername. TLN biedt leden met koop- of verkoopplannen de gelegenheid met een onafhankelijk adviseur een vertrouwelijk en oriënterend gesprek te voeren. Deze week zeven vragen aan specialist Paul Overwater.

Wie is Paul Overwater?

Ik ben ruim twintig jaar adviseur, gespecialiseerd in bedrijfsovername en ik maak deel uit van MKB Advies Partners. Wij adviseren over bedrijfskundige vraagstukken, bedrijfsovername, financiering en bedrijfsvoering. Wij zien onszelf als ondernemerspartner.

Wat is je ervaring met bedrijfskoop of verkoop in de transportsector?

Ik heb een brede ervaring in bedrijfsovernames. We hebben niet uitsluitend maar wel met grote regelmaat ondernemers uit de branche en leden van TLN waarmee we zaken doen. Ik adviseer momenteel drie transportbedrijven in overnametrajecten. Je ziet nu dat er een consolidatieslag gaande is, men wil efficiënter werken. Vergroten van je bedrijf biedt kansen om efficiënter te werken. We hebben ook veel te maken met ondernemers die ons bellen omdat ze benaderd zijn door collega-bedrijven of investeerders. Ze willen hun beeld van hun bedrijf graag toetsen aan een specialist. Ondernemers weten vaak niet goed de waarde van hun bedrijf in te schatten. Als een partij zich aandient, is dat leuk maar je moet wel een afgewogen keuze kunnen maken. Een bedrijfsovername is niet alleen een kwestie van de overnamesom maar ook van allerlei andere voorwaarden die mogelijk minstens zo belangrijk zijn.

Hoe belangrijk is ervaring binnen de transportsector voor een overnameadviseur?

Dat is belangrijk. Wij hebben die kennis en kunde in de transportsector. Je moet bekend zijn met de terminologieën. Als je het verschil tussen containervervoer en 24-uursdistributie niet weet, krijg je geen vertrouwen. Als je de opdracht gegund krijgt en je mag met die ondernemer het proces in, dan moet je wel weten waarover je praat en wat de actualiteiten en ontwikkelingen in de sector zijn.

Is het kopen van bedrijven vooral iets voor middelgrote en grote bedrijven?

Nee hoor, je hebt ook kleine ondernemers die bedrijven overnemen. Nichespelers bijvoorbeeld zijn per definitie niet de grootste maar nemen ook geregeld bedrijven over, om hun positie in die nichemarkt te versterken. Je ziet dat kopende partijen meer van hetzelfde kopen of juist meer differentiatie willen creëren.

Een goede voorbereiding betaalt zich terug, zeg je op jullie website. Wat is een goede voorbereiding?

Je begint aan de voorbereiding van een externe verkoop of aan een overname binnen de familie idealiter een aantal jaren van te voren. Het is wenselijk om alles goed te structureren: inhoudelijk, financieel, fiscaal, juridisch. Er komt nogal wat bij kijken. Zo’n uitgebreide en gedegen voorbereiding is altijd een ideaal beeld maar in de praktijk is het vaak niet het geval. Dan wordt er op de deur geklopt en moet er direct geschakeld worden.

Wat is belangrijkste valkuil bij koop of verkoop?

Denken dat het wel goed komt. Onder het mom van een goede overeenstemming tussen koper en verkoper wordt er gezegd, “daar komen we wel uit”. Dan zeg ik: nee, in goede tijden moet je alles regelen wat je in slechte tijden nodig zou moeten hebben. Daarmee ben je discussies, verschillen van inzicht en conflicten voor. Als het in één keer slecht gaat en een oud-eigenaar heeft bijvoorbeeld geld in de onderneming laten zitten, dan wordt dat een heel juridisch gevecht. Dat wil je voor zijn. Je wil van te voren weten waar je aan toe bent. Dat proberen we altijd te realiseren voor de opdrachtgever.

Wat kunnen leden verwachten in een oriënterend gesprek met jou?

Een goede kennismaking, duidelijk krijgen wat de vraag is en wat de voorwaarden en wensen zijn van de ondernemer. De overnamesom is een uitkomst van de onderhandelingen. Daar ben je het mee eens of niet. De voorwaarden zijn vaak net zo belangrijk. Wil de ondernemer na de overdracht zelf nog een bepaalde rol spelen of niet. Of wil de ondernemer een gefaseerde verkoop? Zit er familie in het bedrijf en moet dat zoveel mogelijk gewaarborgd blijven? Dat intakegesprek is heel belangrijk. Ik kan met mijn kennis, kunde en ervaring uiteenlopende constructies adviseren die realiseerbaar zijn. Zoals gezegd: het gaat om een goede voorbereiding – hoe kort soms ook – om een koop of een verkoop een succes te laten zijn.

TLN wil graag leden die in een koop- of verkoopproces gaan, ondersteunen met professioneel advies. Om onze objectiviteit hierbij te benadrukken, bieden wij meerdere professionele partners aan. Ben jij geïnteresseerd in een gesprek met een van de adviseurs? Neem contact op met TLN, Sjors Jepkema, telefoon 06 – 22 22 97 32 email: gjepkema@tln.nl

Meer weten?

Contact de expert

Team ledenvoordeel

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.