Elisabeth Post in BNR Nieuwsradio: “Investeer in infrastructuur, los stikstofprobleem op en geef de sector ruimte om te verduurzamen”

De infrastructuur in Nederland kraakt in zijn voegen en er is dringend actie nodig. Dat zei bestuursvoorzitter van TLN Elisabeth Post afgelopen vrijdag in een uitgebreid gesprek bij ‘Zakendoen’ met Thomas van Zijl op BNR Nieuwsradio. Daarin sprak zij over het achterstallige onderhoud aan de Nederlandse infrastructuur, de stikstofproblematiek, de vrachtwagenheffing en de uitdagingen rond verduurzaming in transport en logistiek.

“De bouw van de A-pier op Schiphol laat goed zien waar het misgaat,” aldus Post. “We lopen al zes jaar vast op het stikstofdossier. Daardoor stagneert niet alleen de bouw van woningen, maar ook cruciale infrastructuurprojecten. Dat is slecht voor onze economie.”

Volgens Post weten opeenvolgende kabinetten al jaren welke maatregelen nodig zijn, “maar men durft simpelweg geen knopen door te hakken.”

Achterstallig onderhoud en gebrek aan investeringen

Ook de staat van de Nederlandse infrastructuur baart TLN grote zorgen. “We hebben na de Tweede Wereldoorlog volop gebouwd aan bruggen en tunnels, maar die zijn nu zestig jaar oud en dringend aan vervanging toe,” zegt Post. “Als we onderhoud blijven uitstellen, wordt het straks vele malen duurder. Het is alsof je de schilder nooit laat komen en daardoor uiteindelijk nieuwe kozijnen moet kopen.”

Het Mobiliteitsfonds kampt bovendien met een tekort van miljarden, doordat loon- en prijscompensatie niet is toegekend. “Dat geld is nodig om Nederland bereikbaar en veilig te houden,” benadrukt Post.

Verduurzaming vraagt om betere randvoorwaarden

De komende jaren stijgen de kosten voor transportbedrijven fors, onder andere door de invoering van de vrachtwagenheffing, het ETS2-systeem en bijmengverplichtingen (RED3). “We verwachten een totale kostenstijging van 20 tot 25 procent in de komende 2 à 3 jaar,” zegt Post. “Bedrijven wíllen verduurzamen, maar lopen vast door netcongestie. Sommige ondernemers krijgen te horen dat ze pas over tien jaar stroom kunnen afnemen.”

Betere voorzieningen voor chauffeurs

Toch is er ook goed nieuws: er komt 43 miljoen euro vrij voor nieuwe parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs. “Dat lijkt weinig in verhouding tot het grote tekort in het Mobiliteitsfonds,” zegt Post, “maar voor chauffeurs is het enorm belangrijk. Zij verdienen een veilige en fatsoenlijke plek om hun rust te nemen.”

Het gehele interview met Elisabeth Post is hier terug te luisteren of via de podcast app van Zakendoen van BNR. Het fragment vindt je vanaf 1:1:15 tot 1:30:10.