De overstap naar zero-emissievrachtauto’s brengt in deze fase nog forse extra kosten met zich mee. Een wezenlijke korting op het toltarief helpt vervoerders om ook met zero-emissietrucks te kunnen concurreren. Nederland kent naast de korting op de Vrachtwagenheffing ook ruime subsidiemogelijkheden voor de aanschaf van zero-emissietrucks en de bijbehorende laad- en tankvoorzieningen. De financiering van deze subsidieregelingen verloopt via de terugsluis van de Vrachtwagenheffing. Dat is een Nederlandse afspraak waarvan uit heel wat buitenlanden met belangstelling naar wordt gekeken. Met een volledige tolvrijstelling voor zero-emissietrucks ontstaat er in die landen ook meer ruimte om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar andere aandrijftechnologieën.
Bredere maatregelen noodzakelijk
Het Europees Parlement heeft een positieve boodschap afgegeven: het gebruik van emissievrije voertuigen kan en moet in de gehele EU worden gestimuleerd. De verlenging van de vrijstelling biedt transporteurs meer mogelijkheden in landen waar verder weinig subsidie beschikbaar is. Toch passen niet alle lidstaten de vrijstelling daadwerkelijk toe. De boodschap van de Europees Parlement betekent dus nog niet dat er overeenstemming is over een nultarief in de EU.
TLN benadrukt daarnaast dat ook in andere lidstaten bredere maatregelen noodzakelijk zijn om het wagenpark in Europa te verduurzamen. Het vervoer met zero-emissietrucks is een internationale aangelegenheid. De Nederlandse afspraken over de Vrachtwagenheffing en de terugsluis kunnen niet de toepassing van zero-emissietrucks in andere lidstaten aanjagen. Het Nederlandse model zou eigenlijk in de breedte van de EU toegepast moeten kunnen worden.



