Samen op weg naar een schonere toekomst
Vanaf 2026 voert Nederland de vrachtwagenheffing in voor vrachtwagens. Deze nieuwe maatregel is bedoeld om de CO₂-uitstoot te verminderen en het wegennet eerlijker te belasten. Zo dragen ook buitenlandse vrachtwagens bij aan het onderhoud en gebruik van onze Nederlandse wegen.
Belangrijkste veranderingen
Met de invoering van de vrachtwagenheffing per 1 juli 2026 worden de volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Afschaffing van het Eurovignet in Nederland – Transportbedrijven hoeven dit vignet niet langer aan te schaffen.
- Wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting:
- Voor vrachtwagens tot 12 ton wordt de belasting volledig afgeschaft.
- Voor vrachtwagens boven 12 ton wordt de belasting verlaagd tot het Europese minimumniveau. Dit betekent een verlaging ten opzichte van de huidige situatie.
Bestemming van de opbrengsten
De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden beheerd door het Ministerie van I&W. Het geld wordt geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming binnen de transportsector, met een focus op elektrische vrachtwagens en waterstofvoertuigen.
Dit is een belangrijke mijlpaal, aangezien de inkomsten uit de heffing direct worden gekoppeld aan investeringen in de sector, een resultaat van succesvolle lobby-inspanningen van onder meer TLN. TLN praat ook mee met de minister over de precieze besteding van de terugsluisgelden. De terugsluisregeling betreft geen automatische terugbetaling aan elke vervoerder, maar loopt via subsidieaanvragen. Lees daarover meer op Subsidies | Vrachtwagenheffing.
Tarieven en inning van de vrachtwagenheffing 2026
De tarieven zijn definitief. Dit betreft de tarieven met prijspeil 2026. In 2026 is berekend dat het gemiddelde tarief per kilometer 19,1 eurocent bedraagt. Voor bijvoorbeeld een Euro 6 voertuig met een toegestane maximum massa van 16 ton zal het tarief 16,0 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2026). Voor hetzelfde voertuig 100% elektrisch zal het tarief 3,5 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2026). Voor bijvoorbeeld een Euro 6 voertuig met een toegestane maximum massa van meer dan 32 ton zal het tarief 20,1 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2026). Voor hetzelfde voertuig 100% elektrisch zal het tarief 3,8 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2026).
Vanaf de start van de vrachtwagenheffing zijn de tarieven van de motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden weergegeven. Na de start van de vrachtwagenheffing worden deze bedragen jaarlijks bijgesteld met een inflatiecorrectie.
De hoogte van de vrachtwagenheffing wordt afhankelijk van twee factoren:
- Het gewicht van het voertuig
- De CO₂-uitstootklasse
Deze gegevens worden ontleend aan het kentekenregister van de RDW, dat momenteel wordt geüpdatet. In deze presentatie worden enkele concrete rekenvoorbeelden getoond.
De inning van de vrachtwagenheffing verloopt op dezelfde manier als in omliggende landen. Transporteurs moeten een GPS-onboard unit (OBU) in hun voertuig hebben, die registreert waar en hoeveel kilometer er is gereden op het tolnetwerk. Deze OBU geeft op basis van een satellietverbinding de locatie door aan de toldienstaanbieder, die vervolgens de factuur opstelt.
Via tolportalen wordt deze data niet uitgelezen en er wordt op basis daarvan ook geen factuur opgesteld.
Toldienstaanbieders en contractopties
Om de heffing te voldoen, moeten transporteurs een contract afsluiten met een toldienstaanbieder. Er zijn twee keuzes:
- Hoofdaanbieder – Dit is een door de Staat aangewezen partij die verplicht is om alle klanten te accepteren. Let op: deze optie is alleen bruikbaar binnen Nederland.
- Commerciële aanbieders, ook wel EETS-aanbieders genoemd – Dit zijn bedrijven die eigen OBU’s aanbieden en die ook in andere landen gebruikt kunnen worden. Zij moeten daarvoor eerst worden toegelaten tot de Nederlandse vrachtwagenheffing. Ze mogen dan zelf bepalen welke klanten ze accepteren.
Update: Groeiende keuze EETS-aanbieders: nu al 5 dienstaanbieders voor…
Vrijstellingen en handhaving
Er zijn enkele vrijstellingen van de heffing, zoals te zien is in deze presentatie. Daarnaast worden Europese richtlijnen gevolgd voor niet-betalers. Lidstaten zijn verplicht gegevens van kentekenhouders met elkaar te delen. Hierdoor kan een boete worden opgelegd aan transporteurs die de heffing niet betalen. Blijft de betaling uit, dan kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de vrachtwagen in bewaring nemen.
Kostenstijging door vrachtwagenheffing
In het rapport kostenontwikkelingen 2025/2026 heeft Panteia vastgesteld dat de vrachtwagenheffing leidt tot hogere kosten, maar dat het effect sterk verschilt per vervoerder en klant. In onderstaande overzichten is het kostenoverzicht weergegeven per rit. Uitgangspunt is een Euro 6 voertuig met een technisch maximum massa van meer dan 32 ton.
Absolute kostenstijging
Procentuele kostenstijging
Extra kosten per beladen kilometer
Veelgestelde vragen
De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing voor vrachtwagens boven de 3,5 ton. Deze wordt per 1 juli 2026 ingevoerd en geldt op alle snelwegen, een aantal N-wegen en enkele lokale wegen bij grotere steden.
De heffing is verplicht voor alle vrachtwagens met een maximaal toegestane massa van meer dan 3,5 ton, voertuigcategorieën N2 en N3. De heffing geldt voor voertuigen met Nederlands of buitenlands kentekens.
De kilometerheffing geldt voor alle snelwegen, een aantal N-wegen en enkele lokale wegen bij grotere steden. Het gaat in totaal om ongeveer 3.000 kilometer aan wegen. Klik hier voor een overzicht van de heffingsnetwerk.
De overheid wil met de vrachtwagenheffing binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer laten betalen voor het gebruik van Nederlandse wegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Ook heeft de vrachtwagenheffing als doel om de Nederlandse vervoerssector te verduurzamen en innoveren. Daarom worden de netto-opbrengsten geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming binnen de transportsector, zoals elektrische vrachtwagens en waterstofvoertuigen.
Ja, er zijn twee grote veranderingen:
- Voor vrachtwagens tot 12 ton wordt de belasting volledig afgeschaft.
- Voor vrachtwagens boven 12 ton wordt de belasting verlaagd tot het Europese minimumniveau.
Vanaf 1 juli 2026 vervalt de wet belasting zware motorrijtuigen (BZM), en daarmee de Eurovignet-verplichting in Nederland. In de andere Eurovignet lidstaten (Luxemburg en Zweden) blijft het Eurovignet verplicht voor vrachtauto’s vanaf 12 ton. In plaats van het Eurovignet en ter vervanging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) doet de Vrachtwagenheffing zijn intrede. Dat betekent dat het Eurovignet in Nederland tot 1 juli 2026 verplicht blijft.
Wat verandert er?
Als ondernemer heb je drie manieren om een eurovignet te boeken/kopen:
- Open Internationale Portaal (OIP)
- Verkooppunten (POS)
- Web-NL: Dit is het Nederlands Portaal.
De eerste twee opties blijven ongewijzigd in gebruik om Eurovignetten te boeken. Ook voor vignetten met een geldigheid na 30 juni 2026. Dan is nml nog steeds een vignet nodig voor Luxemburg en Zweden.
De derde optie, het portaal Web-NL, biedt vanaf nu enkel nog vignetten aan met een geldigheid tot en met 30 juni 2026. Wel wordt automatisch de meest gunstige prijs toegepast. Dat wil zeggen, als een jaarvignet de goedkoopste optie is, wordt dat bedrag berekend. Echter heeft het vignet dan geen geldigheid meer van een jaar, maar maximaal tot en met 30 juni 2026. Wil je als ondernemer een vignet bestellen wat een jaar geldig is, dan kun je terecht bij OIP en de verkooppunten.
Teruggave vignet:
Teruggaven kunnen op de gebruikelijke manier ingestuurd worden. Het is ook mogelijk om een verzamelverzoek in te sturen waarbij in één verzoek voor meerdere kentekens een teruggaaf wordt aangevraagd zodat niet per kenteken apart een verzoek ingestuurd hoeft te worden.
De hoogte van de heffing is afhankelijk van:
- Het gewicht van het voertuig. Het gaat dan om de maximum toegestane massa van het voertuig. Er zijn vier gewichtscategorieën (3,5 – 12 ton; 12 ton – 18 ton; 18 – 32 ton; > 32 ton).
- De CO₂-uitstootklasse. Er zijn vijf CO2-klassen. De eerste klasse (CO2-klasse 1) is voor de vrachtwagenheffing onderverdeeld naar Euroklasse.
De toldienstaanbieder bepaalt de CO2- en gewichtsklasse een voertuig. Daarbij geldt:
- Voertuigen met datum eerste toelating vóór 1 juli 2019: CO2-klasse 1. De gegevens op het kentekenbewijs zijn bepalend
- Zero emissie-voertuigen (100% elektrisch of waterstof): CO2-klasse 5. De gegevens op het kentekenbewijs zijn bepalend
- Overige voertuigen: bepaling o.b.v. het kentekenregister van de RDW, of aanvullende voertuiggegevens van kentekenhouder, zoals het Certificaat Van Overeenstemming (CVO) en/of Customer Information File (CIF).
- Als je al een overeenkomst met een toldienstaanbieder hebt voor andere landen met vrachtwagentol (zoals België of Duitsland) kan de toldienstaanbieder de klasseindeling ook voor Nederland gebruiken.
Als eerste heb je hiervoor het certificaat van overeenstemming (CVO) nodig, dat bij iedere nieuwe vrachtauto wordt meegeleverd. Mocht u er niet meer over beschikken, dan kun je een CVO opvragen bij de fabrikant van uw vrachtwagen. Op het CVO zijn de volgende gegevens van belang: specifieke CO2-uitstoot in gr/tkm (positie 49.5 CVO) en de voertuiggroep en subgroep (positie 49.7 CVO). Samen met de datum van eerste toelating (DET) en een tabel (deel 1) en tabel (deel 2) met CO2-referentiewaarden kun je bepalen in welke klasse het voertuig valt.
De tabellen laten zien dat de referentiewaarden elk jaar iets worden verlaagd, om truckfabrikanten te stimuleren hun voertuigen steeds zuiniger te maken. De CO2-emissieklasse van het voertuig geldt vanaf de DET voor een periode van zes jaar. Daarna moet de CO2-emissieklasse van het voertuig opnieuw worden vastgesteld op basis van de gegevens uit het CVO en de dan geldende referentiewaarden. Omdat die referentiewaarden elk jaar worden verlaagd, kan het zijn dat het voertuig dan in een lagere CO2-klasse valt.
Daarnaast hebben mogelijk duizenden vrachtwagens een verkeerde CO2-emissieklasse, dus met de komst van de vrachtwagenheffing loont het zeer om na te gaan of je vrachtwagen binnen de juiste emissieklasse valt. Lees hier meer over op deze pagina: Mogelijk duizenden vrachtauto’s hebben nog een onjuiste….
Let op! Voor de CO2-referentiewaarden loopt een jaar van 1 juli tot 30 juni. Een voertuig met een DET van 25 juli 2024 valt in jaar 2024. Een voertuig met een DET van 25 juni 2024 valt in het jaar 2023. Ook goed te weten dat de specifieke CO2-uitstoot (de ‘VECTO-score’) pas sinds 1 juli 2019 wordt vermeld. Voertuigen van voor deze datum vallen automatisch in CO2-emissieklasse 1.
De voorgestelde tarieven zijn hier te vinden. De tarieven die bij de start van de vrachtwagenheffing daadwerkelijk gaan gelden, kunnen hiervan afwijken, bijvoorbeeld door indexatie vanwege de inflatie. Wel zullen de tarieven elk jaar aan de inflatie worden aangepast.
Voor de Vrachtwagenheffing levert het rijden met hernieuwbare brandstoffen, zoals HVO of BioLNG, geen andere CO2-klasse op en dus geen korting op de tarieven op. De overheid kiest voor de stimulering van hernieuwbare brandstoffen voor andere maatregelen, zoals een bijmengverplichting voor brandstofleveranciers en vanaf 2027 het Europese emissiehandelssysteem ETS2.
Vrachtwagens moeten een GPS-onboard unit (OBU) hebben, die registreert waar en hoeveel kilometer er gereden is op het tolnetwerk. Dit wordt via tolportalen uitgelezen en op basis daarvan wordt een factuur opgemaakt. Om een OBU te verkrijgen moet de eigenaar van de vrachtwagen een contract sluiten met een toldienstaanbieder.
Je hebt twee opties:
- Hoofdaanbieder: Een door de Staat aangewezen partij die alle klanten moet accepteren. Deze optie geldt alleen voor Nederland. Inmiddels is hiervoor het Portugese Triangle gecontracteerd;
- Commerciële aanbieders: Deze bedrijven bieden OBU’s aan die ook in andere landen werken. Zij mogen echter zelf bepalen of ze klanten accepteren. Er zijn momenteel zes toldienstaanbieders in voorbereiding om voor de Nederlandse Vrachtwagenheffing geaccrediteerd te worden. Toll4Europe en Telepass hebben hiervoor al een officiële aanvraag ingediend.
Ja, voor specifieke voertuigen zijn er vrijstellingen:
- Rijden met een handelaarskenteken en eendagskenteken;
- Motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS)
- Vuilniswagen, straatveger of rioolzuiger met aanvullende cijfers 18 of 19 in de carrosseriecode
- Emissievrije vrachtwagens (bestelwagens) tot en met 4.250 kg
- Bestelwagens met een oplegger, de zogenaamde BE-trekker/opleggers, zullen niet onder de Vrachtwagenheffing vallen omdat zij voertuigcategorie N1 zijn.
Niet-betalers kunnen een boete krijgen op basis van Europese richtlijnen. Lidstaten delen gegevens van kentekenhouders met elkaar. Blijft betaling uit, dan kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of de politie het voertuig in bewaring nemen. Het boete- en handhavingsbeleid moet nog worden vastgesteld. TLN is hierover in overleg met het ministerie van I&W en de RDW.
- Kies een geschikte toldienstaanbieder zodra de geaccrediteerde aanbieders bekend zijn.
- Check de gegevens van je voertuigen in het kentekenregister (OVI) van RDW. De CO₂-emissieklasse is te vinden onder het kopje Motor & Milieu, Uitstoot, code V.7. Neem bij twijfel contact op met je voertuigleverancier.
- Ga in gesprek met je klanten over de gevolgen voor de transportkosten
Kijk daarvoor op Vrachtwagenheffing in Nederland | RDW
Via onze buitenlandse zusterorganisaties en Engelstalige informatiepagina’s zoals trucktoll.nl.
Meest actuele artikelen over vrachtwagenheffing

Tolltickets start toelatingsproces voor vrachtwagenheffing
24 oktober 2025

TLN bespreekt gevolgen kostenstijging tijdens regiobijeenkomsten
14 oktober 2025

Europees Parlement verlengt vrijstelling van tolheffing
11 september 2025

Vrachtwagenheffing start op 1 juli 2026
4 juni 2025

Mogelijk duizenden vrachtauto’s hebben nog een onjuiste CO2-emissieklasse
26 mei 2025

