Europese afspraken nodig voor handhaving buitenlandse voertuigen in zero-emissiezones

Gemeenten in Nederland kunnen buitenlandse dieselvoertuigen die onterecht een zero-emissiezone binnenrijden, nauwelijks beboeten. TLN vindt het cruciaal dat de handhaving op zero-emissiezones effectief én eerlijk gebeurt – ook voor voertuigen met een buitenlands kenteken. De huidige situatie ondermijnt het draagvlak voor het ZE-beleid en zet Nederlandse ondernemers op achterstand. Terwijl zij investeren in schone voertuigen, kunnen buitenlandse dieselvoertuigen veelal zonder gevolgen de regels overtreden. Dit zorgt voor een ongelijk speelveld.

Gemeenten beperkt in mogelijkheden

Hoewel gemeenten de ambitie hebben om zero-emissiezones daadwerkelijk te handhaven, stuiten zij op juridische grenzen. Voor snelheidsovertredingen bestaan er Europese afspraken die het mogelijk maken om boetes grensoverschrijdend te innen, maar die afspraken zijn er momenteel niet voor overtredingen binnen zero-emissiezones.

TLN pleit voor Europese aanpak

TLN pleit daarom al langer voor het uitbreiden van deze grensoverschrijdende afspraken, zodat ook handhaving op ZE-overtredingen mogelijk wordt. Initiatieven zoals bilaterale afspraken maken met buurlanden worden daarin gesteund. Tegelijkertijd zet TLN zich in Brussel en Den Haag actief in voor structurele aanpassingen aan de Europese ‘cross-border enforcement’ regelgeving, zodat zero-emissiezones daarin worden opgenomen.

Een gelijk speelveld en geloofwaardig milieubeleid beginnen bij goede en uitvoerbare handhaving – voor álle voertuigen, ongeacht herkomst.

Meer weten?

Contact de expert

Anne-Marie Nelck

Clustermanager distributie