Na het gesprek op vakbeurs Transport Compleet heeft Willem Verboon contact gezocht met de bouwers van de simulator. ‘Ik heb het verhaal neergelegd bij de bouwer van de simulator. Hij heeft het opgepakt met de technische afdeling. Inmiddels is het mogelijk om exceptioneel transport, het vervoeren van bredere en langere ladingen, uit te oefenen in de simulator. Een groot verschil ten opzichte van een normale trekker-oplegger combinatie is het besturen van de assen van de oplegger. De chauffeur kan deze in de simulator met een afstandsbediening naar links of rechts bewegen. Ook houdt de simulator rekening met het verkeer. Zo ga je met dit type vervoer niet de binnenstad in.’
DFDS Special Cargo uit Rotterdam is betrokken bij dit proces. Zodra de e-learning gereed is na aanpassingen voor exceptioneel transport gaan de eerste chauffeurs deze Code 95 training volgen. ‘Wij hebben veel jonge chauffeurs die graag een stap hogerop willen. Mede door deze Code 95 training kunnen wij deze chauffeurs opleiden voor lengtetransporten.’
Een chauffeur begint aan een nieuwe baan en is wellicht zenuwachtig. ‘In de simulator leer je dat je meer ruimte moet nemen bij het nemen van een bocht. Je merkt duidelijk wanneer je over een stoep gaat. Dat wordt netjes in de simulator verwerkt. Wij zien deze training als aanvulling binnen de bestaande traingen.’
Daarnaast werkt het ook preventief. ‘Als je een paal omver rijdt in de simulator druk je op reset en de paal staat weer omhoog. In het echte leven krijg je te maken met een schadeclaim en is de oplegger uit de operatie omdat deze in de werkplaats staat. Ook kun je exceptioneel transport lastig oefenen. Je kunt niet naar de RDW gaan om te vragen of je mag oefenen met een nieuwe chauffeur’, grapt Spaan. ‘Daarom ben ik van mening dat de simulator echt van meerwaarde is voor dit type transport.’
Huiverig
‘De sector is nog een beetje voorzichtig met zoiets nieuws als een simulator’, merkt Willem Verboon op. ‘Chauffeurs moeten het echt ervaren om erachter te komen hoe realistisch het is.’ De simulator kan op allerlei weersomstandigheden ingericht worden. ‘Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld ook verschillende voertuigen en opleggers instellen. Vooral voor tanktransport is dit een belangrijke toevoeging omdat we daar de hoeveelheid en vloeibaarheid van de vloeistof kunnen bepalen. Als je te snel door de bocht gaat, heb je kans dat het voertuig kantelt.’
Met een wereld vol digitalisering en automatisering verwacht hij dat de simulator over vijf jaar niet meer weg te denken is. Zeker met de opkomst van meer elektrisch goederenvervoer zie ik kansen. Een elektrische vrachtauto rijdt anders dan een dieselvoertuig. Daarom is het goed om dit te trainen in de simulator. En bovendien bespaar je hierdoor nog veel brandstof ook. Kortom, goed voor de veiligheid onderweg en het klimaat’, sluit Verboon af.
Dit artikel is (deels) reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser. Beeld: Verboon Wegwijze Opleiders.