De Bruin legde uit dat TLN begrijpt dat de boeren opkomen voor hun bestaan, maar dat het niet de bedoeling is dat ze daarmee andere ondernemers in de wielen rijden. Dat gebeurt nu wel. We zijn ook veel voor de agrarische sector onderweg, met melk, levende dieren, veevoer en agrarische producten. En denk aan allerlei andere producten die we vervoeren, zoals levensmiddelen tot medicijnen die echt op tijd en gekoeld moeten aankomen.
Vreedzame boerenprotesten
Je treft als landbouwsector een collega-sector die je niet wil treffen met je actie. Kortom, uit je frustratie en ga protesteren. Maar ga geen wegen of distributiecentra blokkeren, vindt TLN. In Nederland horen we nu alleen over vreedzame boerenprotesten, rondom de grenzen. Maar wat we in Frankrijk al hebben gezien met de protesten daar, is dat we berichten horen over vrachtwagens met kwetsbare goederen die leeg worden gehaald. Dat is diefstal en vernieling, dat vinden we volstrekt onacceptabel.
We hebben de afgelopen dagen uiteenlopende meldingen binnengekregen van chauffeurs die urenlang stilstaan. We hebben ook een chauffeur gesproken wiens lading geplunderd werd. Door boeren in Zuid-Frankrijk werden goederen uit zijn truck gehaald en op straat gezet. Hij schat in een paar duizend euro schade te hebben.
Stilstaan
Een uur stilstaan kost ook geld: zo’n honderd euro per uur, zegt De Bruin. Ofwel stel dat jij over een ritje van Lyon naar Marseille normaal vier uur en nu tien uur doet, dan kost dat dus al zeshonderd euro extra.
We weten niet precies hoeveel chauffeurs er nu op dit moment in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal zijn, waar ook gestaakt wordt. Maar het zijn er tienduizenden. Zij moeten samen een enorme schadepost hebben. Waarvan je je kunt afvragen of deze kan worden verhaald op de verzekeraar, klanten of opdrachtgevers.
Stappenplan
Omdat de boerenprotesten lijken aan te houden en zich langzaam verder uitbreiden, hebben wij als TLN een stappenplan gemaakt voor leden die in Frankrijk, België, Duitsland en Spanje en Portugal rijden. Daarin staat wat je kunt doen om problemen te voorkomen. Maar ook wat je moet doen als je toch in een blokkade terechtkomt, zoals rustig meewerken als boze boeren je lading uit je truck halen. En wie je moet bellen als jij als chauffeur of je lading echt in de problemen komen.