De stakingen hebben gevolgen voor ongeveer 36 havens, van New Jersey tot aan Puerto Rico. Rederijen hebben ondertussen al aangekondigd dat zij een extra fee rekenen vanwege deze verstoringen.
De wereldwijde brancheorganisatie voor expediteurs, FIATA, heeft daar haar beklag over gedaan bij de Amerikaanse autoriteiten. Elke week vertrekken gemiddeld 21 schepen vanuit Noordwest-Europa naar de Verenigde Staten, goed voor ruim 112.000 containers.
Mochten de stakingen langer duren, dan zal dit ook effecten hebben op de containercapaciteit- en -prijzen op andere routes, omdat dan meer en meer containers in de Verenigde Staten blijven wachten op afhandeling.
Om een beeld te geven: mocht de staking een maand duren, dan liggen er inmiddels drie miljoen containers ongelost in de haven. De vorige grote staking - uit 1977 - duurde 44 dagen.
Gevolgen
De staking zal naar verwachting ook gevolgen hebben voor Nederlandse logistieke dienstverleners. Doordat minder containers vanuit de VS in Nederlandse havens aankomen, zal de vraag naar vervoersdiensten afnemen, wat kan leiden tot een tijdelijke omzetdaling.
Daarnaast zullen containers langer in de havens in de VS blijven staan door de verstoringen, wat vertragingen in de Nederlandse logistieke keten en extra kosten met zich meebrengt voor vervoerders die op deze ladingen wachten.
De langere wachttijden, hogere opslagkosten en verstoringen in de planningen, maar ook tijdelijke verminderde vraag zullen naar verwachting hun gevolgen hebben voor de kosten voor transport.
Mocht de verstoring aanhouden, kunnen rederijen genoodzaakt zijn ok alternatieve routes te kiezen. Dat kan de naar transport via andere havens vergroten. Ook kunnen verschuivingen in de intercontinentale handel, zoals uitstel of annulering van exportorders naar de VS, de vraag naar binnenlandse transportdiensten in Nederland indirect beïnvloeden.