Containerlogistiek
Containerlogistiek gaat over de planning, organisatie en uitvoering van transport via diverse (intermodale) modaliteiten zoals vrachtwagens, (binnenvaart)schepen en treinen én de op- en overslag van goederen in containers.
Waar gaat het om?
Containerlogistiek speelt een belangrijke rol in TLN's streven naar efficiëntie, betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid in de logistieke en transportsector. Het omvat de planning, organisatie en uitvoering van transport via diverse (intermodale) modaliteiten zoals vrachtwagens, (binnenvaart)schepen en treinen, evenals de op- en overslag van goederen in containers. Het optimaliseren van transport en havenlogistiek, routeplanning, laden/lossen en het beheer van opslagfaciliteiten behoren tot de focusgebieden voor het efficiënt gebruik van containers in de logistieke keten.
Wat betekent dit voor leden?
TLN houdt zich bezig met het reguleren van wet- en regelgeving voor containertransport, bevordert duurzame logistieke praktijken en adresseert uitdagingen die van invloed zijn op de transport- en logistieke bedrijven die betrokken zijn bij het vervoer van goederen in containers, zoals ketencongestie en infrastructuur. Het doel is efficiënte, duurzame en veilige containerlogistiek. Samenwerking met stakeholders betrokken bij de containerlogistiek in de mainports is essentieel voor positieve impact, waarbij gezamenlijk overleg en kennisdeling leiden tot duurzame gedragen oplossingen en een efficiëntere toekomst voor de sector.
De volgende deelmarkten en clusters - onderdelen van de vereniging TLN - dragen bij aan de kwaliteit van containerlogistiek: DTSA, Exceptioneel transport, AFTO, Fenex, AZV, Koel en vries (Transfrigo), Cluster Mainports, Cluster Agrifood en Cluster Internationaal.
Standpunt TLN
TLN is van mening dat het optimaliseren van containerlogistiek een belangrijke rol speelt in het streven naar efficiëntie, betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid in de logistieke en transportsector. De fysieke en digitale veiligheid in de havenlogistieke keten staat echter onder druk. Criminelen gebruiken de Rotterdamse containerhaven voor smokkel. TLN adviseert haar leden om deel te nemen aan de Vertrouwensketen, een systeem ontwikkeld door Portbase, zodat het container releaseproces veiliger wordt.