Huidige knelpunten vragen om regie, ruimte en een gelijk speelveld
De logistieke keten in de Rotterdamse haven kraakt onder de groeiende druk. Structurele congestie op de weg, piekbelasting in de binnenvaart, beperkte spoorcapaciteit én een tekort aan ruimte voor distributiecentra en containerdepots vormen een serieuze bedreiging voor de voorspelbaarheid en efficiëntie van de logistiek. Volgens TLN moeten deze knelpunten eerst worden aangepakt voordat er geïnvesteerd wordt in extra havenruimte.
Transportsector voelt de gevolgen
Transportondernemers merken dagelijks de impact van verstoorde schema’s. Onverwachte wijzigingen in scheepsaankomsten en -routing leiden tot problemen in de planning en afhandeling van containers. Zo wijken sommige rederijen met hun schepen uit naar andere havens, zoals Antwerpen, waardoor transporteurs extra kilometers moeten maken en te maken krijgen met onzekere aankomst- en aflevertijden. Vrachtwagenchauffeurs zijn hierdoor langer onderweg om ladingen op te halen en af te leveren. Daarnaast sluiten terminals soms tijdelijk voor het inleveren van lege containers om ruimte te maken, wat resulteert in overbelasting bij depots en extra omrijdroutes voor chauffeurs. Tijdens piekmomenten bereiken terminals hun maximale capaciteit, wat leidt tot vertragingen, hogere kosten en een minder efficiënte logistiek.
Multimodaliteit onder druk
Ook de multimodale infrastructuur staat onder druk. Binnenvaart en spoor kunnen hun rol alleen waarmaken als er voldoende overslagpunten en ruimte in het achterland beschikbaar zijn. Het uitbreiden van de fysieke zeehaven heeft weinig zin als de logistiek op het land die extra lading niet kan verwerken.
“We bouwen geen Derde Maasvlakte om het verleden voort te zetten, maar om de logistiek van de toekomst mogelijk te maken – bereikbaar, duurzaam en eerlijk georganiseerd.”
Ruimte voor de toekomst, niet voor het verleden
Een nieuwe Maasvlakte biedt kansen voor clean energy hubs, circulaire logistiek en zero-emissie transport. Tegelijkertijd moet ook geleerd worden van eerdere beleidsfouten: bij de Tweede Maasvlakte leidde stikstofcompensatie tot marktverstoring, doordat alleen Nederlandse transporteurs handhaafbaar waren op Euro 6-eisen.
Digitale ketenverantwoordelijkheid als randvoorwaarde
Digitaliseringsinitiatieven– zoals het gebruik van PortAlert, off-peak distributie en datadeling – mogen niet vrijblijvend blijven. Ze zijn cruciaal voor transparantie, veiligheid en voorspelbaarheid. Daarom pleiten wij ervoor deze elementen als harde randvoorwaarde op te nemen voor bedrijven die actief worden op de Derde Maasvlakte.