Douane en NVWA
In de landsgrenzen overschrijdende logistiek spelen Douane en NWA een belangrijke rol. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis, expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Waar gaat het om?
TLN is op nationaal niveau samen met andere belangenorganisaties, vertegenwoordigers van de douane en het ministerie van Financiën verenigd in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB) en neemt deel aan de Douanecommissie van VNO-CNW. In de afgelopen jaren heeft TLN samen met een aantal betrokken leden een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van (nationale) douaneprocedures en elektronische aangiftesystemen. De komende jaren zal de focus liggen op een zorgvuldige en realistische invoering van het gemoderniseerde douanewetboek.
Wat betekent dit voor jou?
Afhankelijk van je bedrijf en wat je vervoert, krijg je in de praktijk te maken met douane-technische zaken. In de Landendocumentatie opgesteld door TLN vind je alle internationale douaneregelingen. De douanewetgeving is met name afkomstig van de Europese Unie en geldt daarom in alle lidstaten, maar er zijn ook lidstaten waarbij aanvullende of soms afwijkende voorwaarden gelden.
Vervoer buiten Europa?
Wil je goederen vervoeren van een EU lidstaat naar of door een niet EU lidstaat dan kan dat relatief eenvoudig met een TIR-Carnet. Voor het gebruik hiervan, moet je wel aan een aantal voorschriften voldoen. Zo moet je voertuig bijvoorbeeld TIR gekeurd zijn, moet je een TIR overeenkomsthouder bij de TIR uitgevende organisatie in Nederland worden (TLN) en moet er een bankgarantie gesteld worden. De NIWO is de organisatie die in Nederland de TIR-Carnets uitgeeft. Alle informatie over TIR vind je op de website van de NIWO.
Standpunt TLN
TLN is van mening dat douaneprocessen eenvoudiger moeten worden en dat deze overal in Europa hetzelfde dienen te zijn. Nederland moet binnen de Europese Unie een voortrekkersrol op dit gebied spelen. Voor transporteurs en logistieke dienstverleners zal dit betekenen dat goederenstromen sneller afgehandeld worden.
Onder andere digitalisering, in combinatie met de inzet van de voordelen van de AEO-status, zou moeten zorgen voor een versnelling. De komende periode zal de focus liggen op de herziening van de Europese douanewetgeving, een geautomatiseerde noodprocedure om een soepel verloop in de keten te bewerkstelligen en wordt er gewerkt aan het uitwerken van een toekomstbestendig keurpuntenbeleid.