Zeehavenlogistiek
De zeehavens in Nederland en Europa staan in het centrum van veel logistieke processen waarbij veel partijen en ondernemers betrokken zijn. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis, expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Waar gaat het om?
Nederland is een handelsland en dit is niet zonder reden. Door de strategische ligging van het land, namelijk omringd door water, gaan vele intercontinentale stromen via de zeehavens. Rotterdam wordt gezien als één van de grootste zeehavens van Europa en is dan ook een belangrijke speler op de markt. Via de Rotterdamse haven worden dagelijks enorme hoeveelheden goederen vervoerd.
De zeehavenlogistiek biedt veel voordelen voor Nederland. Het zorgt voor meer banen op de arbeidsmarkt en draagt bij aan de economische groei. Desondanks brengt de zeehavenlogistiek ook uitdagingen met zich mee. De laatste jaren is verduurzaming een belangrijk thema binnen de sector. Belangrijk is dan ook voor de zeehavenlogistiek om hierop in te spelen. Daarnaast kan er sprake zijn van criminaliteit. Smokkel komt veel voor via de zeehavens. Het is daarom van belang met de gehele keten te werken aan een veilige keten, om ondermijning tegen te gaan. Verschillende initiatieven worden geïntroduceerd, zo is er de Vertrouwensketen, maar wordt ook in verschillende overleggen met verschillende stakeholders gesproken over te nemen acties.
Achterlandverbindingen
De zeehavenlogistiek draait niet alleen om de zeehavens. Het is namelijk van belang dat de achterlandverbindingen goed op elkaar aansluiten. Via de havens komen internationale goederen binnen, en de achterlandverbindingen zorgen ervoor dat de goederen verder verspreid worden door Nederland of Europa.