Smokkel
Smokkel van goederen en mensen. Een ondernemer in de Transport en logistiek heeft hiermee te maken. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis, expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Waar gaat het om?
Ondermijning is een term voor georganiseerde criminaliteit die misbruik maakt van diensten uit de ‘bovenwereld’ en waarmee de bovenwereld wordt ondergraven. Het is een breed issue, maar het gaat hoofdzakelijk om smokkel – vooral van drugs, maar ook van mensen of wapens – en het witwassen van crimineel verkregen geld. Het is een groeiend probleem, met de aanvoer, distributie en doorvoer van steeds grotere hoeveelheden drugs uit Midden- en Zuid-Amerika. Maar ook met de productie en afvoer van grote hoeveelheden wiet en synthetische drugs vanuit Nederland.
Ondermijning heeft brede effecten in samenleving, zoals het ronselen van medewerkers voor ‘klussen’ (uithalers, koeriers, etcetra), vaak bij kwetsbare jongeren, infiltratie van bedrijven (denk hierbij aan terminals en transportbedrijven) en openbaar bestuur. Criminelen gebruiken vaak geweld en intimidatie.
Wat betekent dit voor jou?
Voor smokkelaars is transport en logistiek essentieel. Nederland is aantrekkelijk vanwege zijn efficiënte logistieke systeem, zowel binnenlands, als met de verknoping met afzetgebieden in andere landen via onze havens, luchthavens, veilingen en andere logistieke knooppunten.
De impact op de sector verloopt grofweg over twee sporen:
Misbruik door criminelen van bonafide bedrijven. Dat kan via corrupte medewerkers. Maar ook door het samenladen of verstoppen van smokkelwaar bij gewone lading, zonder medeweten transportbedrijf. Het transportbedrijf loopt dus zonder het te weten risico’s.
Opzetten door criminelen van dekmantelbedrijven. Die dienen vooral als dekmantel en hebben als hoofddoel criminele activiteiten. Dit gebeurt vaak in combinatie met stelselmatige overtreding wet- en regelgeving transport. Dit spoor zorgt voor concurrentievervalsing binnen de sector.
In feite kunnen alle bedrijven in de sector langs deze twee sporen interessant zijn voor criminelen. Het is belangrijk dat ondernemers zich bewust zijn van de werkmethoden van criminelen en de veranderingen daarin. Hoe herken je signalen en kan je veilig melden doen van verdachte situaties? Ook is kennis nodig van mogelijke maatregelen voor een veilige inrichting van de organisatie. Welke praktische instrumenten zijn daarvoor beschikbaar?
Hulp nodig? Neem contact met ons op via 088-4567567 of stuur een e-mail.
Standpunt TLN
De oorzaken van smokkel van drugs of mensen ligt grotendeels buiten de sector transport en logistiek. Dat neemt niet weg dat de sector kwetsbaar is voor misbruik door criminelen. De sterke concurrentie en daarmee gepaard gaande druk op de marges dragen daaraan bij. Dat geldt ook voor de tekorten op de arbeidsmarkt, waardoor bedrijven niet altijd kritisch kunnen zijn op wie ze in dienst nemen.
Volgens TLN is een brede aanpak noodzakelijk, met zowel maatregelen door de overheid als door de sector zelf:
• Hogere barrières tegen inmenging:
De toetredingsdrempel is voor een deel van de markt te laag. De Nederlandse wetgeving (de WWG) kent twee regimes voor één bezorgmarkt; er is een vergunningsplicht boven 500 ton laadvermogen van het voertuig en daaronder geldt een vrijstelling. Daarmee kent een belangrijk deel van de markt geen toetredingsdrempel en is er weinig zicht op. TLN vindt dat dit onderscheid moet worden opgeheven, zodat de hele markt onder toezicht van de NIWO valt en moet voldoen aan de eisen van dienstbetrekking, betrouwbaarheid, vakbekwaamheid en reële vestiging.
• Effectieve handhaving en toezicht:
Een integrale aanpak, goede samenwerking en meer capaciteit bij handhavings- en toezichtsinstanties (NIWO, politie, ILenT, douane, etc.) zijn vereist om dekmantelbedrijven op te sporen en aan te pakken. Daarbij is het toepassen van nieuwe technologieën (zoals ICT en sensing) noodzakelijk. Daarnaast is voldoende capaciteit en prioriteit voor fysieke handhaving langs de weg nodig, ook van de vergunningsvereisten.
• Goede samenwerking publiek – privaat:
Het delen van informatie tussen instanties en de sector (TLN, bedrijven) over criminele fenomenen en methoden is essentieel, evenals onderlinge afstemming over het opwerpen van barrières tegen crimineel misbruik en gezamenlijke communicatie naar ketenpartijen.
• Weerbare ondernemers:
Bewustwording van de methoden van criminelen en de veranderingen daarin is belangrijk, evenals het herkennen van signalen en het veilig kunnen melden van verdachte situaties. Ook hebben ondernemers kennis nodig van mogelijke maatregelen voor een veilige inrichting van de organisatie en kunnen ze beschikken over praktische instrumenten, zoals identificatiemiddelen, het Waarschuwingsregister Logistieke Sector (WLS) voor malafide werknemers en opleidingen en trainingen.
TLN zet zich voor al deze maatregelen in en werkt daartoe intensief samen met het ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie en andere publieke en private partijen, om beter zicht op het probleem te krijgen en om bedrijven weerbaarder te maken.