Waarom een nationale heffing geen oplossing is
Ecommerce groeide explosief in de afgelopen jaren, wat de capaciteit bij de Douane flink belast. Dit verstoort het hele logistieke systeem in Nederland, ook van reguliere goederenstromen. Maar een nationale fee lost dit probleem niet op. Luchtvracht op Schiphol kampt al met hoge kosten, weinig nieuwe slots en sterke concurrentie uit België en Oost‑Europa. Een extra heffing versnelt de verschuiving van ladingstromen naar Luik, Leipzig of Oost‑Europese luchthavens. Vervolgens wordt het vrachtvervoer per weg naar Nederland getransporteerd, wat zorgt voor meer impact op het milieu door extra uitstoot van voertuigen en extra druk op de infrastructuur.
Onhaalbaarheid op zeer korte termijn
Er is nog geen concreet voorstel gepresenteerd, maar een invoering binnen twee maanden, in de drukke periode van Black Friday tot Kerst, is voor de pakketvervoerders onmogelijk. Vervoerders moeten inzicht hebben in aangifteregels per pakket, systemen moeten worden aangepast, contracten heronderhandeld en internationale afstemming moet worden geregeld. Als de kosten niet kunnen worden doorberekend, dreigt dit te resulteren in weigeringen door consumenten, retourstromen (door weigering van betaling van de extra kosten op de pakketten door consumenten), vernietiging van ongewenste goederen en hoge niet-inbare kosten. Daarnaast bestaan er juridisch vraagtekens of een nationale heffing wel is toegestaan binnen de EU. Het invoeren van nationale douaneheffingen ondermijnt immers het principe van de Europese douane‑unie.
Wat doet TLN?
TLN heeft haar zorgen al kenbaar gemaakt in gesprekken met de Douane. Belangrijk is dat er een verstandige invoertermijn komt en dat alle inkomsten uitsluitend worden geïnvesteerd in Douanecapaciteit en verbetering van logistieke processen. TLN roept de overheid op: stel vooralsnog af, betrek de sector in dialoog en garandeer dat Nederland concurrerend blijft als Europese logistieke hub.


