Het akkoord bevat werkbare afspraken voor expediteurs, transporteurs en logistiek dienstverleners:
- Bulkimport bij e-commerce wordt gestimuleerd en een handling fee wordt ingevoerd. Daardoor krijgt e-commerce geen simpelere behandeling dan overige importstromen.
- Mkb-bedrijven houden eenvoudige toegang tot douanefaciliteiten via een douane-vertegenwoordiger.
- De AEO-C-status blijft bestaan, zodat betrouwbare bedrijven voordelen blijven houden. En logistieke dienstverleners kunnen ook de nieuwe Trust&Check Trader-status aanvragen, waarmee zelfvrijgave van goederen mogelijk wordt.
- De tijdelijke opslagtermijn blijft 90 dagen. Niet verkort naar 3 dagen zoals eerst werd voorgesteld.
- Ook logistiek dienstverleners mogen goederen onder een regeling blijven plaatsen.
- Proces voor export en wederuitvoer wordt duidelijk gescheiden processen.
Hierdoor is het akkoord tussen de lidstaten een grote verbetering tegen over het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie. Daar hebben Fenex, en een groot aantal andere Nederlandse brancheverenigingen, hard voor gevochten.
De komende maanden gaan de Europese Commissie, het Europese Parlement en de Raad onderhandelen over een definitief akkoord. Waarschijnlijk lukt het voor het eind van 2025 om overeenstemming te bereiken.
Webinar
Op 7 juli van 13:00 tot 14:00 vertelden onderhandelaar Laura Bruinen (ministerie van Financiën) en Fenex-secretaris Jochem Sprenger tijdens een online webinar wat dit akkoord betekent voor de expediteur en logistiek dienstverlener. Bekijk hier het webinar terug.