“Daarmee komen de supply chains onder druk te staan en kan de logistieke sector levering van goederen niet garanderen.” Naast de forse kostenpost voor de sector, werkt de staking verspilling in de hand, doordat bijvoorbeeld bederfelijke goederen niet snel genoeg doorgevoerd kunnen worden. De Logistieke Alliantie is van mening dat de staking een zeer negatief effect heeft op onze supply chains en vraagt zich af of we dit als samenleving moeten willen.
Het spoorgoederenvervoer is voor de Nederlandse havens en bedrijven een belangrijke modaliteit, en tevens een zeer duurzame: een goederentrein die op groene stroom rijdt, bespaart tot wel 56 vrachtwagens, en reduceert de CO2 uitstoot daarmee enorm. “Er zijn bovendien net werkzaamheden gestart aan het spoor in Duitsland. Hierdoor wordt ons spoornet nog eens extra belast. Deze stakingen veroorzaken dus vertraging op vertraging. Dit is in de ogen van de partijen aangesloten bij de Logistieke Alliantie zeer onwenselijk”, besluit Post.
Bron: Logistieke Alliantie