Grenscontroles Duitsland blijven groot knelpunt

Precies een jaar geleden, op 9 december 2024, voerde Nederland mobiele grenscontroles in. Die blijken redelijk goed uitvoerbaar en hebben geen grote gevolgen voor het vrachtverkeer. Maar sinds Duitsland in september 2024 vaste grenscontroles invoerde, stapelen de problemen zich op. Aan de Nederlandse zijde van de grens ontstaan dagelijks lange files, met vertragingen tot wel een half uur per vrachtwagen. De economische schade is fors en raakt zowel chauffeurs als de logistieke keten.

ANP foto gebruiken tot 281025

Dagelijks steken 375.000 Nederlandse vrachtwagens de grens met Duitsland over. Door de vaste Duitse controles loopt de schade aan vertragingen maandelijks op tot €1 miljoen. Daarbij komt dat chauffeurs vaker moeten stoppen vanwege rij- en rusttijden. Dit vergroot de druk op chauffeurs en op de planning.

Verstoring hele logistieke keten

De problemen raken ook de logistieke keten. Aansluitingen met andere vervoersmodaliteiten – zoals trein, zee- en luchtvracht – worden vaak gemist. En vaak genoeg is er op de volgende aansluiting geen plek meer. Dit leidt tot nog meer vertraging en kosten, die niet in de huidige schadeberekening zijn meegenomen. De gevolgen zijn daarmee groter dan alleen het tijdverlies aan de grens.

TLN blijft in gesprek met Duitse overheid

TLN blijft zich inzetten om de negatieve gevolgen van de Duitse grenscontroles onder de aandacht te brengen. Het gewenste doel is om de wachttijden te verkorten en verstoringen in de logistieke keten te voorkomen.