De maximale afmetingen voor vrachtauto’s en aanhangwagens in het nationale en internationale goederenvervoer zijn vastgelegd in EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG. Op basis hiervan mogen trekkers met een oplegger maximaal 16,50m zijn en vrachtauto’s met aanhangwagen 18,75m.
Duurzamer, veiliger en comfortabeler
Om voertuigfabrikanten meer ruimte te geven nieuwe, meer gestroomlijnde cabines te ontwikkelen die duurzamer, veiliger en comfortabeler zijn, heeft de Commissie een aantal jaren geleden besloten dat de hiervoor benodigde extra lengte niet ten koste mag gaan van de laadlengte. In de EU-wetgeving is dat ingevuld door combinaties met verlengde cabines uit te zonderen van de hierboven genoemde lengtematen. Ze mogen dus langer zijn. Hoeveel langer is niet geregeld. Dat is aan de fabrikant. De enige voorwaarde is dat de combinatie aan de wettelijke bestreken baan eisen voldoet.
Staatscourant
De nieuwe EU-wetgeving voor verlengde cabines is vanaf 1 september 2020 van kracht. De eerste vrachtauto’s met deze cabines rijden inmiddels rond. Het betekent dat alle EU-landen ook hun wetgeving hierop moeten aanpassen. Veel landen hebben dat al gedaan, anderen zijn daar nog mee bezig. In Nederland is dat met de publicatie van de wijziging van de Regeling Voertuigen in de Staatscourant (20211028 Publicatie Aerodynamische Voorzieningen - Staatscourant 2021) nu officieel geregeld.
Vooralsnog geen uitzondering
De verruiming geldt helaas (nog) niet voor LZV’s met een verlengde cabine. De EU-wetgeving zegt daar niets over, ieder land moet dat zelf regelen. Nederland kent vooralsnog geen uitzondering voor LZV’s met verlengde cabine. Deze moeten, net als andere combinaties, binnen de 25,25m blijven. TLN wil graag voor LZV’s met een verlengde cabine dezelfde benadering toepassen als bij reguliere trekker-opleggercombinaties of combi’s. Dus een grotere lengte toestaan dan de huidige 25,25m onder de voorwaarde dat aan de LZV bestreken baan eisen wordt voldaan. Binnenkort is hierover overleg met de overheid.