Wat is er aan de hand?
Op 2 april kondigde Trump een forse verhoging aan van de invoerheffingen: 10 procent extra bovenop het bestaande tarief. Voor de EU geldt zelfs een verhoging van 30 procent. Hoewel de extra verhogingen voor specifieke landen tijdelijk zijn uitgesteld (tot 8 juli), blijven de basisheffingen gewoon gelden. Ook de tarieven op staal en aluminium (25%) zijn verhoogd.
Tegelijkertijd zijn de Amerikaanse havengelden flink gestegen, vooral voor schepen uit China of van Chinese rederijen. Dit leidt nu al tot andere vaarroutes, met meer overslag in Canada of Mexico.
Gevolgen voor de logistieke sector
Transporteurs en expediteurs merken de gevolgen direct. Er ontstaat druk in de warehouses in Nederland, op Europese havens, vooral in Rotterdam en Antwerpen, door wisselende handelsstromen en verplaatsing van voorraden.
Voor transporteurs:
- Importeurs proberen vóór 8 juli nog snel goederen naar de VS te krijgen.
- Tegelijkertijd vermijden veel schepen Amerikaanse havens, wat tot capaciteitstekorten leidt.
- Lege containers zijn niet snel genoeg beschikbaar op de juiste plekken.
Voor expediteurs:
- De oorsprong van goederen wordt belangrijker dan ooit. De VS hanteren strenge regels voor herkomst.
- Certificaten uit Europa zijn vaak niet voldoende; Amerikaanse douane kijkt naar ‘substantiële bewerking’.
- Expediteurs kunnen klanten adviseren om Chinese leveranciers te vervangen om heffingen te vermijden.
- Expediteurs kunnen importeurs verleiden om bewerkingen van producten die nu in de Verenigde Staten worden gedaan, in Europa te gaan doen, waardoor de hogere Amerikaanse invoertarieven worden vermeden.
Wat doet de EU?
De EU bereidt tegenmaatregelen voor, maar houdt deze 90 dagen aan. Als onderhandelingen met de VS niet slagen, worden deze heffingen alsnog van kracht vanaf 16 juli.