Rijkswaterstaat berekende eerder dat de hinder bij de Haringvliet zou leiden tot een half uur extra reistijd. Daar komt de minister in haar brief nu op terug. Volgens nieuwe berekeningen is het verkeer in de zuidelijke richting zeker 68 minuten extra kwijt in de avondspits. In Noordelijke richting zou de extra reistijd oplopen tot 40 minuten.
53 miljoen
TLN rekende eerder uit dat een half uur extra reistijd de transportsector zeker 53 miljoen euro kost. Hoewel TLN nog geen inzicht heeft in de nieuwe berekeningen, is het waarschijnlijk dat de economische schade fors oploopt. Volgens Van Nieuwenhuizen is in de nieuwe berekeningen nog geen rekening gehouden met mobiliteitsmanagement en zijn er nog geen schattingen naar het verwachte reistijdverlies in de ochtendspits.
Twee rijstroken
De maatschappelijke en economische kosten van de afsluiting zijn té hoog, onderstreepten TLN en de provincie Zuid-Holland in een recent gesprek. Nu blijkt dat de reistijd en kosten waarschijnlijk verder oplopen moet Rijkwaterstaat ingrijpen. TLN roept RWS met klem op om serieus naar opties te kijken die de verkeershinder enigszins beperken, zoals het openhouden van beide rijstroken tot de renovatie in 2023.