Vanuit Tilburg verricht Versteijnen Logistics Group directe leveringen naar klanten in heel Europa. ‘We richten ons naast het vervoer voor diverse segmenten de laatste jaren ook op omnichannel’, vertelt eigenaar Jorn Versteijnen. Vanuit de diverse warehouses op het terrein verstuurt Versteijnen B2C en B2B leveringen. Elk gebouw heeft zijn eigen focus en expertise.’
Versteijnen heeft ook nog een zusterbedrijf, genaamd IDS. ‘IDS richt zich enkel op ketenregie en andere control tower werkzaamheden. Daarnaast zorgt het voor de netwerkoptimalisatie tussen klanten en haar leveranciers. Het is fijn om de IT kennis dichtbij te hebben. Je kunt dan wel een mooi transport management systeem (TMS) implementeren maar de configuratie en daadwerkelijke uitvoering vraagt om vakkennis. Kennis die helaas in de markt aan het afnemen is.’
Warehouse met AutoStore
Een van de warehouses is uitgerust met een AutoStore, een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem wat gebruik maakt van robots. Versteijnen: ‘We waren een van de eerste bedrijven die een AutoStore hebben aangeschaft. Inmiddels draait deze volop en hebben we de capaciteit opnieuw uitgebreid. We hebben nu 40.000 bakjes en 35 robots in gebruik.’
Door de robots hoeven onze mensen niet zelf veel meters te lopen, vertelt Versteijnen enthousiast. ‘Het bakje komt vervolgens, met behulp van de robot, naar ons toe en onze medewerkers hoeven het artikel alleen nog in te pakken. Soms moeten we natuurlijk nog wel langs de racking voor grotere artikelen die niet in een bakje passen. Daarom zal je altijd met deze robots mensen behouden. Ook over tien jaar. De AutoStore is perfect voor webshopartikelen, kleding en spare parts maar voor bijvoorbeeld chemische producten is dit momenteel nog geen goede vervanger.’
‘De grootste uitdaging om de vijf sterren te behouden is dat we op zoek zijn naar hoe we twee werelden qua aansturing beter samen kunnen brengen. Ik bedoel dan de oude logistiek, dus handmatig dingen uit het schap halen en het nieuwe logistiek om met robots te werken. Elk jaar passen we dingen aan om in kleine stapjes te verbeteren en uit te breiden.’
Toekomst
‘Op ons wensenlijstje voor de komende jaren staat het automatiseren van het inpakken. We hebben nog geen goed advies kunnen krijgen hoe we dit kunnen aanpakken. De complexiteit hierin ligt hoog. Veel klanten willen graag hun eigen doos gebruiken, maar dit haalt de volume uit de automatiseringsslag. Een nieuwe hoofdbreker voor dit jaar’, stelt Versteijnen. ‘Maar ik weet zeker dat we ook daar met ons team uit gaan komen.’