Uit de camerasystemen van de 14 gemeenten, die per 1 januari 2025 zijn gestart met hun zone, blijkt dat minimaal 92% van de bestel- en vrachtautopassages in de zero-emissiezones voldoet aan de gestelde eisen. In gemeenten die al eerder een milieuzone hadden, loopt het percentage op tot 98%. Gemeenten zien ook dat een steeds groter aandeel van de bestel- en vrachtauto’s in de zero-emissiezones voldoet aan de toegangseisen.
Staatssecretaris Aartsen constateert in zijn brief bij de rapportage naar de Tweede Kamer dat de invoering van de zero-emissiezones rustig verloopt. TLN onderschrijft deze conclusie. Van belang is echter dat de overheid zich blijft inzetten om verdere ontwikkeling in de energietransitie mogelijk te maken. Zo is tijdige beschikbaarheid van voldoende laadvermogen onzeker en is dit voor de logistieke sector van groot belang. Ook blijven de kosten voor aanschaf van elektrische vrachtauto’s vooralsnog fors hoger dan die voor conventionele voertuigen.
Klik hier voor de volledige brief naar de Tweede Kamer.
Status gemeenten
Met de invoering van de zero-emissiezone in Haarlem op 1 juni jl. zijn er nu 17 gemeenten met een zero-emissiezone. Bekijk het overzicht van gemeenten met een zero-emissiezone op onze websitepagina Stadslogistiek.
Lees ook: vanaf dinsdag 1 juli geen waarschuwingen, maar boetes in zero-emissiezones
Op 1 januari 2025 zijn in meerdere gemeenten zero-emissiezones van kracht geworden. De eerste zes maanden van het jaar werd een gewenningsperiode gehanteerd waarin nog geen boetes werden opgelegd. Deze periode loopt in die steden nu af. Lees verder op onze website.


