Nederlandse sector positief in beeld
Nederland valt in het rapport op doordat hier relatief meer jongeren actief zijn als beroepschauffeur dan in andere lidstaten. Ook het aandeel vrouwelijke chauffeurs blijft gestaag toenemen. Dit is niet alleen te danken aan zij-instromers, maar ook aan een groeiend aantal jonge vrouwen dat de MBO-opleiding Chauffeur Beroepsgoederenvervoer weet te vinden.
Vacaturedruk blijft bestaan, maar is afgenomen
Het aantal onvervulde vacatures voor chauffeurs bij TLN-bedrijven blijft nagenoeg stabiel. Momenteel zijn er zo’n 92.000 chauffeurs werkzaam in Nederland, maar er is nog steeds sprake van een tekort van ongeveer 6.800 chauffeurs. Dat aantal ligt echter aanzienlijk lager dan enkele jaren geleden, wat wijst op een positieve ontwikkeling.
TLN werkt op Europees niveau intensief samen met de IRU en zusterorganisaties uit andere lidstaten om het arbeidstekort te beperken en meer mensen naar onze sector te helpen.
Lees hier de volledige rapporten (Engels):
Global Truck Driver Shortage Report 2024 | IRU | World Road Transport Organisation
Truck Driver Barometer 2024 – Europe | IRU | World Road Transport Organisation