In totaal steunden 12 partijen de motie die D66 en het CDA vorige week indienden (D66 en CDA dienen motie vrachtwagenheffing in). Daarmee is de stemming van grote waarde, reageert Martijn Vonk opgetogen: “Hier hebben we de afgelopen weken hard voor gewerkt. Met 85 stemmen vóór geeft de kamer een belangrijk signaal af. Dus de minister moet hier echt mee aan de slag.”
Alarmbellen
Toen minister Cora van Nieuwenhuizen twee maanden geleden het uitstel van de vrachtwagenheffing aankondigde, gingen de alarmbellen af, legt Vonk uit. “De brief van de minister aan de Tweede Kamer kwam echt als een duveltje uit een doosje. We zijn bij TLN direct gaan rekenen en kwamen tot de conclusie dat de sector 250 miljoen per jaar zou mislopen als de heffing vertraagd zou worden. Toen gingen alle seinen bij ons op oranje.” Wat volgde was een intensief lobbytraject. “In gesprek met politieke partijen hebben we uitgelegd wat het uitstel betekent voor onze sector, maar ook voor de doelstellingen uit het Klimaatakkoord”, aldus Vonk.
Vervolg
Hoewel de motie door de Tweede Kamer is aangenomen, is de minister niet verplicht om de motie uit te voeren. Maar Vonk vindt dat de minister dit niet naast zich neer kan leggen: “Deze stemming is overduidelijk. Zowel links als rechts en progressief als conservatief stemde vóór. Hier kan de Minister niet omheen. Zeker met grote opgaven als de uitvoering van het Klimaatakkoord, moet óók de overheid haar afspraken nakomen. Een snelle invoering van de vrachtwagenheffing met terugsluis van de netto-opbrengsten naar de sector is cruciaal om transport en logistiek in Nederland te innoveren en verduurzamen.”