Logistieke nachtmerrie: twee van de drie belangrijke verkeersaders in Noord-Holland dicht voor vrachtverkeer

Vanaf 13 mei geldt er nog een gewichtsbeperking op een belangrijke verkeersader in Noord-Holland (N9). Al eerder ging de A7 nabij Purmerend dicht voor het beroepsgoederenvervoer. Dat betekent dat twee van de drie belangrijke verkeersaders (noord-zuid) een gewichtsbeperking hebben en daarmee het goederenvervoer moet omrijden met alle gevolgen van dien.

Het is wederom een signaal dat de infrastructuur zwaar onder druk staat en nodig aangepakt moet worden. “Met het oog op het komende oogstseizoen zullen de gewichtsbeperkingen op de N9 en de A7 voor extra overlast zorgen voor het goederenvervoer. Vanuit de Kop van Noord-Holland is een grote stroom van agrarische producten die elders in het land verwerkt wordt. Wekelijks ontvangen we berichten vanuit Rijkswaterstaat over plotselinge beperkingen op belangrijke (regionale)verbindingen. De impact op het goederenvervoer is groot en brengt lastige situaties voort voor de omgeving. De onvoorspelbaarheid daarbij is extra vervelend, waar zit de volgende beperking vraag je je af”, aldus Machiel Smit van evofenedex. “We staan in goed contact met Rijkswaterstaat, alleen het is te veel op hetzelfde moment met wisselend succes in de communicatie en snelheid waarmee oplossingen komen.”

Reden voor de afsluiting is dat tijdens een inspectie scheuren zijn ontdekt in het plafond van een duiker onder de N9, die vervolgens als constructief onveilig bestempeld. Hierdoor is Rijkswaterstaat genoodzaakt op zeer korte termijn de duiker veilig te stellen. De maatregel die Rijkswaterstaat gaat instellen is een gewichtsbeperking van 7 ton maximale aslast op het stuk N9 van het kruispunt Huiswaarderweg (N245) tot het volgende kruispunt met de Kogendijk (afslag Bergen). Goederenvervoer zal hierdoor van de omleiding gebruik moeten maken over de N245. Hoelang de aslastbeperking op de N9 nodig is, is nog onduidelijk.

“Die onduidelijkheid is nu net het probleem”, aldus Wessel Deelstra van TLN. “Nu er steeds meer verbindingen uitvallen vanwege achterstallig onderhoud, is het wenselijk om snel (nood)oplossingen klaar te hebben liggen en te leren van eerdere situaties. De hinder vanwege de beperking op het viaduct A7 Purmerend houdt nu al ruim een half jaar aan en het einde lijkt nog niet in zicht. En ook voor de duiker in de N9 geldt dat er geen enkel beeld is over de mogelijke duur van een vervanging of reparatie.” Langdurige omleidingsroutes voor vrachtverkeer zijn onwenselijk, aangezien dit zorgt voor meer onveilige situaties, onbetrouwbare reistijden, veel extra kilometers (en dus extra uitstoot) en hogere kosten voor ondernemers

Goed nieuws rondom het Viaduct A7

Toch is er ook goed nieuws. Voor de problemen in het Viaduct A7 Purmerend is een oplossing gevonden en wordt er door Rijkswaterstaat een team opgezet om hiermee aan de slag te gaan. Er wordt daarmee niet gekozen voor een tijdelijke noodoplossing, maar voor een definitieve oplossing. Hoelang het duurt voordat de schep de ‘grond’ in zal gaan is echter nog niet duidelijk. evofenedex en TLN hebben veelvuldig bij Rijkswaterstaat aandacht voor de problemen gevraagd en zullen ook nu weer scherp de vinger aan de pols houden.

Meer weten?

Contact de expert

Paul Poppink

Coördinator sector en beleid

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.