In de eerste helft van 2022 vonden er in twaalf tunnels in Nederland jaar 4141 hoogtemeldingen plaats naar aanleiding waarvan het verkeer kortere of langere tijd stil kwam te staan. In 2021 was de tussenstand 4169 meldingen.
De meeste meldingen kwamen van de Drechttunnel: 1185. Dat betekent een stijging van bijna 50% ten opzichte van een jaar geleden toen 797 vrachtwagens door de melders van Rijkswaterstaat (RWS) als te hoog werden gesignaleerd. Wat de reden is van deze uitschieter, is niet bekend. Ook voor RWS is onduidelijk waardoor het steeds vaker misgaat, aldus woordvoerder Stefanie Overdijk in het AD.
Afstelling detectiesystemen
TLN reageerde eerder deze week in de media dat het aantal meldingen teveel is. Weggebruikers – waaronder veel vrachtwagens – lopen onnodig veel vertraging op. Het is belangrijk dat RWS nader onderzoek doet waar het precies misgaat. TLN heeft de indruk dat bij een aantal tunnels de hoogte van de detectiesystemen te laag staat afgesteld. Dat zorgt voor een onnodig groot aantal hoogtemeldingen.
Het is en blijft de verantwoordelijkheid van chauffeurs dat ze niet met te hoge voertuigen door de tunnels rijden. Het is daarnaast belangrijk dat RWS zelf ook initiatieven neemt om tot verlaging van het aantal meldingen te komen. De bebording en signalering kan volgens TLN veel beter. Duidelijkere waarschuwingen kunnen het aantal meldingen terugdringen en duidelijkere signalering van degene die verantwoordelijk is voor de melding kan ervoor zorgen dat de veroorzaker zich meer bewust is dat de melding voor hem is bedoeld. Dan kan de betreffende chauffeur nog op tijd van de weg af gaan en is hij de andere weggebruikers niet tot last.
TLN bespreekt in haar reguliere overleggen mogelijke oplossingen voor het terugdringen van het aantal hoogtemeldingen en de opstoppingen als gevolg daarvan. ‘Het detectiesysteem dient ter beveiliging van de tunnel en moet zo hoog mogelijk hangen. Het systeem is niet bedoeld als controlemiddel voor te hoge vrachtauto’s. Daar lijkt het nu soms wel op met alle nadelige gevolgen voor de doorstroming’, aldus beleidsmedewerker Ambro Smit van TLN.