Dit zei zij tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer dinsdagmiddag, na Kamervragen van Maurits von Martels (CDA). Von Martels stelde zijn vragen nadat TLN vorige week in de Telegraaf opriep om chauffeurs geen boetes te geven voor overschrijding van hun rijtijd, nadat ze door de acties van de Franse ‘blokkeer-douaniers’ vertragingen opliepen en hun verplichte rust niet op tijd konden nemen.
‘Transportbedrijven economisch de dupe’
Von Martels wilde ook van de minister weten wat zij ervan vindt dat Nederlandse chauffeurs als gevolg van stakingen in Frankrijk gedwongen worden de rij- en rusttijden te overschrijden. Hoewel de minister de Franse douaniers het recht op staken niet wil ontzeggen, vindt ze deze situatie niet goed. ‘Uiteraard betreur ik het dat dat Nederlandse transportbedrijven die geen alternatieven hebben, hier economisch de dupe van worden en dat chauffeurs gedwongen worden om uren in een file te staan.’
Europese Commissie ook ingeschakeld
Het verzoek van de minister aan de Fransen en Britten komt bovenop de vragen die Europarlementariër Caroline Nagtegaal hierover al aan de Europese Commissie stelde. Nagtegaal wil weten wat de Commissie doet om te zorgen dat er een einde komt aan de lange wachtrijen bij de Eurotunnel. Ze wil ook dat de Commissie de Britse inspectie vraagt om tijdens de acties van de douaniers coulant om te gaan met de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs die al uren in de file hebben gestaan. Daarnaast wil Nagtegaal weten welke mogelijkheden de Commissie ziet om ervoor te zorgen dat bij de Brexit files en opstoppingen bij de Eurotunnel beperkt blijven.
Eerder al kaartte TLN dit probleem aan bij verschillende instanties. TLN heeft onder meer de Nederlandse ambassade in Parijs en de Nederlandse ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse zaken gevraagd Frankrijk en Groot-Brittannië ervan te overtuigen nu een uitzondering op de wet te maken. Ook heeft TLN contact opgenomen met de Franse zusterorganisatie FNTR en de Britse zusterorganisaties FTA en RHA om de druk op te voeren.