Ieder najaar debatteert de Tweede Kamer over de voortgang van infrastructuurprojecten. Dit keer stond het debat in het teken van de stikstofcrisis, waardoor veel belangrijke wegenprojecten tot wel vijf jaar vertraagd zijn.
120 miljoen euro
De Kamer vroeg minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) in hoeverre ze zeker weet dat zeven wegenprojecten kunnen doorgaan, vanwege de snelheidsverlaging naar 100 km/u. De minister gaf aan dat het ‘gemiddeld genomen kan’, maar ze kon geen garantie geven dat de projecten in de huidige vorm kunnen doorgaan. TLN vindt dit zorgelijk, omdat wegenprojecten hierdoor verdere vertraging kunnen oplopen.
Vorige week liet de minister weten dat de realisatie van veel wegenprojecten is uitgesteld. Het uitstel van wegenprojecten treft ook knelpunten die volgens TLN de grootste maatschappelijke en economische schade opleveren, zoals bijvoorbeeld de A27/A12 en de A58. Door vertragingen van de wegenprojecten kunnen de extra kosten van rijtijdverliezen voor de sector oplopen tot 120 miljoen euro. Daar komen dan nog kosten voor omrijden en vervolgschade in de logistieke ketens bij.
Kamer dient moties in
Vorige week publiceerden TLN en evofenedex een overzicht van de duurste files voor het vrachtverkeer. Het bedrijfsleven leed 1,4 miljard euro schade in 2018, dat is de hoogste schade ooit gemeten. TLN riep de Tweede Kamer daarom op om aandacht te vragen voor belangrijke knelpunten op wegen, die in de top-20 duurste files voor het vrachtverkeer staan. Kamerleden van de VVD, PVV, SGP, CU en CDA deelden de zorgen van TLN en vroegen om een voortvarende aanpak van diverse knelpunten. Voor een aantal knelpunten dienden Kamerleden moties in, onder meer voor een (versnelde) aanpak van de A15, A27/A12 en N35. Op 3 december wordt er over deze moties gestemd.
Beveiligde parkeerplaatsen
De VVD en SGP vroegen de minister ook naar de voortgang van de realisatie van beveiligde parkeerplaatsen. De SGP vroeg hoe de minister gaat profiteren van de 20 miljoen euro subsidie die de EU beschikbaar heeft gesteld voor de realisatie van meer beveiligde parkeerplaatsen. Op dit moment werkt de minister aan de realisatie van 800 nieuwe parkeerplekken, terwijl er behoefte is aan 2.500 plekken. De minister gaf aan met andere overheden een inventarisatie te maken van potentiele locaties, bovenop de realisatie van andere parkeerplaatsen en waar mogelijk gebruik te willen maken van EU-gelden.