Knelpunt op de N35 tussen Raalte en Nijverdal was de gelijkvloerse spoorwegovergang bij Mariënheem. Deze was voor LZV’s verboden. TLN heeft er jaren voor gelobbyd om deze overweg geschikt te maken voor het passeren van LZV’s. Dat is uiteindelijk gelukt.
Roodtijdverlenging
De overweg is recent voorzien van zogenaamde roodtijdverlenging. Bij deze aanpassing wordt de tijd tussen het knipperen van de lichten en het dalen van de bomen met enkele seconden verlengd, zodat langere voertuigcombinaties meer tijd hebben om de overweg veilig te passeren. Deze oplossing wordt al langer toegepast bij overwegen waarbij de slagbomen herhaald schade opliepen door het reguliere vrachtverkeer. De maatregel is in het verleden ook eerder gebruikt om overwegen aan te passen voor LZV’s.
Verbeterprogramma
De kosten voor de aanpassing van de overweg bij Mariënheem zijn betaald vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LOV). Dit initiatief van het ministerie van IenM is erop gericht om de doorstroming op overwegen te verbeteren en ze veiliger te maken. Het programma loopt tot 2028 en wordt uitgevoerd door Prorail.
Toegankelijk
TLN heeft er mede voor gezorgd dat voor LZV’s belangrijke overwegen ook in het LOV zijn opgenomen. Een aantal daarvan is inmiddels ook van roodtijdverlenging voorzien en dus toegankelijk voor LZV’s. Dat betreft onder andere de overweg bij de Rotstergaastweg in Heerenveen-Zuid.
DWO
Andere overwegen die kort geleden ook zijn aangepast, zijn de Euregioweg in Enschede, de Vliertwijksestraat in Rosmalen, de Monierweg in Coevorden, Vosholen in Sappemeer en de Weemstraat in Wehl. Deze overwegen en de verbindingswegen er naartoe zijn echter nog niet allemaal voor LZV’s toegankelijk. Dat is pas het geval als de overweg en de route er naartoe in de digitale wegenkaart voor LZV’s (DWO) is opgenomen. Het is daarom belangrijk om vooraf goed de DWO te raadplegen.