In een videoboodschap bedankt gedeputeerde Christophe van der Maat de drie organisaties voor de oproep met een beter plan te komen. Transportondernemer Wil Versteijnen, directeur bij GVT Group of Logistics, is tevreden met het besluit. “Het is belangrijk dat de provincie een luisterend oor heeft voor de ondernemer. Of het nu gaat om de N65 of andere modaliteiten zoals water of spoor. Brabant is de belangrijkste logistieke regio van Nederland. Een afsluiting, zoals gepland stond bij de N65, is daarmee funest voor de economische ontwikkeling van deze regio.”
Rik Derksen, belangenbehartiger infrastructuur bij VNO-NCW Brabant Zeeland deelt die mening: “Het is goed dat de provincie heeft geluisterd naar de adviezen van VNO-NCW Brabant Zeeland, TLN en evofenedex.”
Acht maanden sluiting dreigde
In 2024 wordt de spoorlijn tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg ter hoogte van Vught ondergronds gelegd, waardoor de N65 boven de spoorlijn komt te liggen. Momenteel is dit andersom. Om deze aanpassing mogelijk te maken, werd besloten om de N65 acht maanden af te sluiten.
Het verkeer zou al die tijd worden omgeleid over andere drukke wegen, zoals de A50, A2, A58 en A59. Bovendien zou sluipverkeer de kernen Vught en Helvoirt overspoelen, met ernstige gevolgen voor de verkeersveiligheid, veel geluidsoverlast en slechte bereikbaarheid voor ondernemers die gevestigd zijn aan de N65.
Zo min mogelijk vertraging
Hoewel de gekozen oplossing de goedkeuring heeft van VNO-NCW Brabant Zeeland, TLN en evofenedex, zorgt deze nog steeds voor opstopping. De organisaties blijven samen inzetten op een 2×2-baans hop-over en willen samen met de provincie kijken hoe het openhouden tot zo min mogelijk vertraging leidt.