Deze belasting heeft tot doel om de sector te vergroenen via het principe ‘de vervuiler betaalt’. Maar een nationale luchtvaarttaks is daarbij volgens TLN en evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van 20.000 bedrijven, niet de oplossing.
Het ministerie van Financiën heeft meer dan 1400 reacties gekregen op een consultatie over een belasting op luchtvaart. Het ministerie vroeg belanghebbenden te reageren op drie verschillende varianten: een Europese route, een belasting op vliegtickets en een belasting op lawaaiige en vervuilende toestellen. Wij hebben aangegeven alleen de Europese variant te ondersteunen om zo het gelijke speelveld binnen Europa in stand te houden. Een nationale belasting zorgt slechts voor een verschuiving van vliegbewegingen naar het buitenland en levert volgens onderzoek van CE Delft ook amper milieuwinst op.
Innovatieslag teniet gedaan
De voorgestelde variant om vliegtuigen te belasten op basis van milieuprestaties baart ons de meeste zorgen. Een dergelijke belasting gaat grote gevolgen hebben voor het aanbod vrachtvluchten van en naar Schiphol. Bij de belasting op vliegtuigen wordt namelijk het criteria startgewicht, de Maximum Take Off Weight (MTOW), gebruikt voor de mate vervuiling. Hoe zwaarder het toestel, hoe hoger de CO2-uitstoot is de aanname. Dit is een verkeerd gegeven, omdat er nieuwere type vliegtuigen zijn met een hoger startgewicht die daardoor meer vracht kunnen vervoeren en tegelijkertijd minder CO2-uitstoten dan vergelijkbare toestellen. Deze innovatieslag wordt teniet gedaan door het startgewicht als criteria toe te passen voor vervuiling. Een dergelijke belasting raakt vooral het intercontinentale netwerk en de vrachtpositie van Schiphol.
Verdwijnen van hubfunctie
Met een nationale belasting op vliegtuigen zullen bovendien de tarieven voor vrachtvliegtuigen omhoog schieten, in sommige gevallen tot 200 procent bovenop de al bestaande luchthavengelden. Een dergelijke verhoging zou leiden tot het vertrek van een groot deel van de vrachtvluchten van Schiphol naar buitenlandse luchthavens zoals Luik, Brussel en Frankfurt. Daarmee verdwijnt ook de hubfunctie voor vracht en alle gevolgen voor luchthaven, KLM en alle daaruit voortvloeiende bedrijvigheid. De nationale belasting zorgt dus niet voor milieuwinst en levert schade op aan exportkansen voor Nederlandse ondernemers, het vestigingsklimaat en werkgelegenheid.