Waar de afmetingen en gewichten van wegvoertuigen (bijna) volledig door de EU in wetgeving zijn vastgelegd, is dat voor de uitsteek van lading niet het geval. Landen mogen zelf bepalen hoe ze dit invullen en dat kan in de praktijk voor grote verschillen zorgen. Zeker bij grensoverschrijdend verkeer is dat iets om rekening mee te houden.
Stootbalk op maximaal 40 centimeter
De nieuwe voorschriften in Vlaanderen hebben geen gevolgen voor de maximale uitsteek van lading. Net als in Nederland mag deelbare lading maximaal 1 meter uitsteken. Voor ondeelbare lading blijft het maximum 3 meter. Bij het vervoer van zeecontainers, afzetcontainers of wissellaadbakken gaat er wel wat veranderen. In de nieuwe opzet mag deze lading tot maximaal 1 meter uitsteken, en er moet voortaan op maximaal 40 centimeter van het achterste deel van de uitstekende lading een stootbalk aanwezig zijn. In Nederland bedraagt deze afstand maximaal 60 centimeter. Voor voertuigen die zijn geregistreerd voor 10 mei 2019 geldt een overgangsregeling tot 1 januari 2021.
Uitsteek verruimd
Goed nieuws is er te melden voor vrachtauto’s of aanhangwagens met een meeneemheftruck achterop. De uitsteek daarvan was formeel beperkt tot maximaal 1 meter. Net als in Nederland wordt deze nu verruimd naar 1,5 meter. Voorwaarde is wel dat de afstand tussen het wegdek en de onderkant van de achterste rand van de meeneemheftruck niet meer dan 65 centimeter bedraagt. Deze moet ook voldoende sterk zijn om als stootbalk te fungeren.
Uitschuifbare rijplaten
Ook voor autotransporters is er goed nieuws. De maximale uitsteek aan de voor- en achterzijde (0,5 respectievelijk 1,5 meter) blijft gelijk. De uitschuifbare rijplaten mogen (in beladen toestand) voor de ondersteuning van de achterste voertuigen nu ook worden gebruikt zonder dat ze bij de lengte meetellen. Dit punt heeft in het verleden in België voor veel problemen gezorgd. TLN is blij dat dit met de komende wetswijziging nu geregeld is. In de meeste andere EU-landen is deze bepaling al langer van kracht. De nieuwe voorschriften gelden vanaf de ingangsdatum enkel in Vlaanderen. De bedoeling is wel dat Brussel en Wallonië de nieuwe regels spoedig overnemen.