‘Olieboycot kan voor grote problemen zorgen’

Het voorstel van de Europese Commissie om voor het einde van het jaar te stoppen met Russische olie kan de Nederlandse economie hard raken. Dat zegt Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ’Ik snap dat we als Europa een ferm standpunt willen innemen, maar als dat betekent dat wij slechter af zijn dan Poetin, dan weet ik niet of dit de juiste economische sanctie is’, zegt ze in Geld of je Leven op NPO Radio 1.

De bestuursvoorzitter begrijpt dat Europa iets wil doen tegen de gruwelheden in Oekraïne, maar vreest wel dat een olieboycot ‘grote problemen’ voor zichzelf creëert. Transportkosten zullen veel hoger worden, waardoor consumenten meer moeten betalen voor producten. “En als het écht heel erg wordt, als er helemaal geen diesel meer beschikbaar is, dan krijg je lege schappen”, vreest ze.

Tijdens de laatste olieboycot, in de jaren ’70, is er beleid gemaakt, maar dat is niet meer up-to-date, vindt Post. Binnen een half jaar wil de Europese Commissie van het Russische olie af zijn. Dat is snel: ‘Ik zou heel graag zien dat we in dat half jaar een goed plan maken, wat helder maakt hoe we gaan voorzien in onze oliebehoefte. We kunnen zeggen: we willen elektrisch, maar dat kan niet binnen een half jaar’, waarschuwt Post op NPO Radio 1.

De uitzending van Geld of je Leven op Radio 1 is hier te beluisteren.

Meer weten?

Contact de expert

Roger van Straaten

Beleidsadviseur

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.