Ambro Smit, beleidsadviseur techniek, vertelt dat als de brug sluit voor ADR-vervoer de enige omleidingsroute de Beneluxtunnel is. ‘Stel dat een chauffeur van Zoetermeer naar Breda moet, dan betekent dit zo’n 30 kilometer omrijden. Voor een langere periode kunnen de extra kosten voor een bedrijf oplopen tot duizenden euro’s.’
Het AD citeert uit eerdere berichtgeving van TLN over uitstel van het brugonderhoud met vier jaar. Bestuursvoorzitter Elisabeth Post schetste wat er gebeurt als er bijvoorbeeld een aslastbeperking wordt ingesteld voor de drukst bereden brug van Nederland. ‘Denk aan extra files, vertragingen en uitstoot. De gevolgen zijn niet best.’
Structureel meer geld nodig
Post wijst erop dat er in het verleden ook problemen waren bij onder meer de Merwedebrug en de Haringvlietbrug. ‘Er is te lang te weinig onderhoud gepleegd. Het laat duidelijk zien dat er structureel veel meer geld moet komen voor het in goede conditie houden van ons infrastructuurnetwerk.’
Rijkswaterstaat hoopt komende zomer met een nieuw onderhoudsplan te komen en zegt ‘er alles aan te doen om overlast voor gebruikers te beperken’.
Ondertussen schetst de krant dat het onvermijdelijk lijkt dat er vaker vertragingen en storingen ontstaan. Zo was de hoofdrijbaan van de Brienenoordbrug afgelopen weekend dicht richting Den Haag/Gouda om een scheur in de in de stalen constructie te herstellen. En zijn er ook rond komend Hemelvaartsweekend herstelwerkzaamheden aangekondigd.
De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans laat via zijn woordvoerder weten ‘te balen als een stekker’. ‘We snappen natuurlijk de situatie van Rijkswaterstaat. We blijven met ze in gesprek om te kijken hoe de doorstroom toch zo goed mogelijk kan blijven.’
Lees het volledige artikel op de website van het AD Rotterdams Dagblad