Ongevallenonderzoekers van de Duitse verzekeraar UdV zochten uit bij welke windkracht vrachtwagencombinaties risico’s lopen. Vooral lichte combinaties tot 12 ton hebben last van wind, zo blijkt.
Vragen om ongelukken
Volgens onderzoeksleider Siegfried Brockmann is een volgeladen lichte combinatie nog altijd 3 ton lichter dan een onbeladen 40 ton standaard vrachtwagen-aanhangercombinatie. ‘Een combinatie van een relatief laag gewicht en een groot zijoppervlak is vragen om ongelukken, zo blijkt ook uit incidentonderzoek’, aldus Brockmann.
Al bij windkracht 7 gevaarlijk
Bij de proeven bleek dat een lege lichte combinatie al bij windsnelheden van 55 km/u (windkracht 7) gaat kiepen. Een volgeladen doet dat pas bij 74 km/u (windkracht 8). Duidelijk stabieler waren de 40 tonner vrachtwagen-aanhanger combinaties, die met lading in de proef niet konden worden omgeblazen. Wel werden ze bij windkracht 9 onstabiel.
Gevaarlijke situaties
Ongevallen door omgekiepte lichte combinaties zijn er volgens verzekeraar UdV bijna alleen bij storm en de meeste op de Duitse Autobahnen of Landeswegen zonder vegetatie in de berm. De bestuurders kwamen vaak met de schrik vrij, terwijl voor achteropvolgend en tegemoetkomend verkeer gevaarlijke situaties ontstonden.
Zijwindassistent
De fabrikanten van vrachtwagens hebben het probleem van zijwind op de kastenwagen inmiddels erkend. Zo heeft Mercedes-Benz met de Sprinter-generatie als eerste fabrikant een 3,5 tonner met een zijwindassistent uitgevoerd die de chauffeur bij harde wind ondersteunt. Bij lichte modellen met een lange asafstand en een hoog dak kan harde zijwind hoe dan ook een probleem worden.