Onzekerheid over handelsdeal VS-EU blijft

Dinsdag gaf President Donald Trump aan dat hij de onderhandelaars van de Europese Unie en de Verenigde Staten tot 1 augustus de tijd geeft om tot een handelsakkoord te komen. De verhoging van 10%-punt van alle invoerheffingen en de hogere invoerheffingen voor auto’s en staal blijven wel van kracht.

De Europese Commissie zal naar verwachting ook de tegenmaatregelen tot 1 augustus uitstellen, hoewel er ook Europese landen zijn (zoals Italië en Frankrijk) die vinden dat de EU nu tegenmaatregelen moet nemen. Maar het is onwaarschijnlijk dat zij een meerderheid zullen vormen.

De logistiek is hier maar in zeer beperkte mate mee geholpen. De onzekerheid blijft groot, en het voorgestelde uitstel tot 1 augustus (22 dagen) leidt mar tot weinig mogelijkheden voor importeurs en exporteurs. Een containerschip doet er namelijk al snel negen tot dertien dagen voor de oversteek tussen Rotterdam en New York. Naar de op-één-na grootste Amerikaanse stad, Los Angeles (haven Charleston) is een schip al 31 dagen onderweg. En dan moet er maar net de komende dagen een schip vertrekken waar nog plek op is. Dit betekent dat importeurs en exporteurs de komende dagen hun opdrachtnemers weer tot het uiterste zullen pushen om bepaalde goederen voor de nieuwe deadline van 1 augustus op de juiste bestemming te krijgen. In combinatie met de al bestaande wachttijden in de Rotterdamse haven en capaciteitsdruk op Schiphol zorgt deze situatie voor nóg meer onzekerheid. Warehouses liggen vol. Opdrachtgevers handelen impulsief en proberen op het laatste moment hun goederen door het al volle logistieke proces te persen.

Vooruitzichten na 1 augustus

Ondanks het uitstel, blijven de vooruitzichten voor een akkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten somber. Een bron bij de onderhandelingen spreekt van “pittige en complexe” gesprekken. Concreet betekent dit dat er vanaf 1 augustus drie scenario’s zijn: 1) opnieuw uitstel van de deadline en doorgaan met onderhandelen onder de huidige invoerheffingen, 2) een beperkt akkoord over deelonderwerpen, bijvoorbeeld met afspraken over staal, auto’s en voedselveiligheid, of 3) een escalatie met hogere tarieven en tegenmaatregelen.

TLN roept op tot pragmatisme

TLN vraagt beide onderhandelende partijen om een pragmatische opstelling. Een beperkt, werkbaar akkoord is beter dan helemaal geen deal. TLN blijft de situatie nauwlettend volgen.

Meer weten?

Contact de expert

Jochem Sprenger

Secretaris Fenex

TLN Internationaal

Met het lidmaatschap van TLN Internationaal heb je altijd en overal toegang tot de meest actuele informatie (o.a. landeninformatie over 50 landen) en toegang tot specialisten die je verder helpen (denk aan vragen over boetes en douane).