Van bouwmachine tot aan onderdelen voor windmolens: alles wat je om je heen ziet, is een keer vervoerd. Veel van deze transporten vallen in de categorie exceptioneel vervoer. Als de transporten heel breed, lang, hoog of zwaar zijn is vaak transportbegeleiding nodig om de lading van a naar b te brengen. Transportbegeleiders zorgen ervoor dat het exceptioneel transport op een veilige manier plaatsvindt. Een transportbegeleider heeft een speciale opleiding gevolgd om dit werk te mogen doen. Het takenpakket omvat onder meer het voor vertrek controleren of er een geldige ontheffing aanwezig is, en of aan de voorgeschreven route, rijtijden en voorgeschreven aantal begeleiders wordt voldaan. Tijdens de rit waarschuwt de transportbegeleider andere weggebruikers voor het transport en is er de bevoegdheid om, waar nodig, regelend op te treden.
In de avond ga ik op stap met Bert Bunt en zijn collega. De lading is een graafmachine met als bestemming de haven van Antwerpen. Met een lengte van 28 m, een breedte van 4,5 m, een hoogte van 4,38 m en een gewicht van 140 ton ziet het geheel er met zwaailampen en markeringsborden imposant uit. Ik ben benieuwd wat de avond ons zal brengen.
20.15 uur – Vertrek uit Panheel (Limburg)
We melden ons in Panheel waar de geladen combinatie van TLN-lid Ligro op ons staat te wachten. Bunt Exceptional Solutions heeft voor dit transport, naast het leveren van twee begeleiders, ook de ontheffingen verzorgd. Voordat we uit Panheel vertrekken neemt Bert samen met zijn collega Ad en de chauffeur de te nemen route door. Ook komen eventuele aandachtspunten aan de orde. Wat is het zicht van de chauffeur naar achteren toe met deze lading? Moeten we hem waarschuwen als een andere vrachtauto wil inhalen? Ook ik krijg een portofoon mee om op de hoogte te blijven waar het konvooi rijd en wat er speelt aan gespreksverkeer.
20.32 – Binnen de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom zie ik genoeg uitdagingen. Van rotondes tot aan een wegversmalling. Bert: ‘Wij hebben al vaker deze route gereden. Voor breedtetransporten is het verplicht om routeverkenning te doen. Ook controleren wij 24 uur van tevoren de route op wegwerkzaamheden. Het komt regelmatig voor dat er vooraf objecten zoals stoplichten, lantaarnpalen of takken weggehaald moeten worden. Dit wordt altijd gedaan in overleg met de wegbeheerder en staat soms ook opgenomen in de ontheffing.’
20.45 uur – Zwaaien vanaf het viaduct
Ik rijd alvast vooruit met mijn auto om even later het konvooi op een fietsersviaduct op de gevoelige plaat vast te leggen. In de verte zie ik iets knipperen. Hoe dichterbij dit knipperend geheel komt, hoe meer gespreksverkeer ik hoor door de portofoon. ‘Het beroep van transportbegeleider is heel divers en elke rit heeft zijn eigen uitdaging. Door ervaring leer je ook inzicht krijgen in het gedrag van andere weggebruikers. En dat vergt soms flexibiliteit en improvisatie. We zien dat weggebruikers steeds vaker afgeleid zijn en zich niet bewust zijn van de bevoegdheid van een transportbegeleider’, aldus Bert.
22.30 – Toekomst van de transportbegeleider en afscheid
Net voor de grens wacht ik Ad op om mijn portofoon terug te geven. Wat is de grootste uitdaging voor het beroep als transportbegeleider? ‘Genoeg mensen. We zien dat de laatste jaren steeds meer transportbegeleiders gestopt of ons ontvallen zijn. De TLN-slogan ‘Het lukt alleen met logistiek’ geldt ook voor ons. Exceptioneel transport lukt alleen met genoeg transportbegeleiders.’
Dit artikel is gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Jennifer Visser