Opeens zat Lennart naast zijn vader op kantoor

‘Ik wilde na mijn studie economisch recht bij een beleggingsmaatschappij werken.’ Het liep net even anders. Met zijn broer Jeffrey en zijn vader Leendert-Jan (63) vormt Lennart van ‘t Kruis (29) de directie van Van ’t Kruis Bulk Logistics in Nieuwveen. Een paar jaar geleden moest het bedrijf inkrimpen, nu is het gezonder dan ooit. ‘Dit jaar vieren we ons honderdjarig bestaan.’

‘Op 1 mei is het precies een eeuw geleden dat mijn overgrootvader, koopman Jacobus van ’t Kruis in Nieuwveen zijn eigen bedrijf begon in de handel van melk, hooi, stro, en turfstrooisel met als opdrachtgevers voornamelijk agrariërs uit de buurt’, vertelt Leendert-Jan.

In de jaren ’30 kwam de eerste vrachtwagen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd die verstopt wanneer er Duitsers in de buurt waren. ‘Zodat die hem niet konden confisqueren. Als ze weg waren, reed hij er stiekem vrachtjes mee.’

Groot rijbewijs

De zoons van opa Jacobus, Chris, Jaap en Cor namen het bedrijf over. Later kregen de zonen van Jaap: Leendert-Jan en zijn broer Marcel de leiding in handen. Net als Lennart was Leendert-Jan niet van plan om het bedrijf over te nemen. ‘Ik groeide er natuurlijk wel mee op. Mijn oom haalde me vaak uit school om hem te helpen met het rijden van stro. Vanaf mijn zestiende stuurde hij me naar Zeeland om zelf vrachtjes op te halen.’

Zodra het kon, haalde Leendert-Jan zijn groot rijbewijs en werd hij internationaal vrachtwagenchauffeur. ‘Maar toen werd het steeds drukker voor mijn vader en hebben Marcel en ik het bedrijf langzamerhand overgenomen.’

Het bedrijf had uiteindelijk 32 trucks. Maar een jaar of vier geleden, vlak voor de coronapandemie, ontstond financiële tegenslag. ‘De zaken gingen minder en Marcel kreeg een burn-out. Leidinggeven bezorgde hem te veel stress en hij besloot uit het bedrijf te stappen.’

Liefde en passie

Leendert-Jan stond voor een lastige keuze, vervolgt Lennart het verhaal. ‘De markt was ingezakt en zonder Marcel stond hij er alleen voor. Mijn vader heeft er altijd met veel liefde en passie aan gewerkt en we konden het niet over ons hart verkrijgen het familiebedrijf te verkopen. Dan verlies je een deel van je identiteit.’

Daarom onderzochten Lennart en Jeffrey of zij het bedrijf konden overnemen. ‘Daarbij kwam mijn studie goed van pas. Omdat ik wist hoe je onderzoekt of een bedrijf toekomstperspectief heeft. We hebben een toekomstbestendig bedrijfsplan gemaakt en zijn naar de bank gestapt’, zegt Lennart. ‘Ook zijn we met de chauffeurs gaan praten. Je hebt hun vertrouwen nodig.’

Besloten werd dat Lennart bij zijn vader op kantoor ging zitten en Jeffrey ‘stille vennoot’ werd. ‘Op papier bestuurt hij mee, maar hij is niet bij de dagelijkse gang van zaken betrokken. Hij heeft een goede baan elders in de logistiek.’

In de lift

Om ‘de eeuweling’ gezonder te maken, werd het aantal vrachtwagens met een derde teruggebracht. Ook werd het klantenbestand tegen het licht gehouden. ‘Omzet is leuk maar als je onder de streep niet uitkomt, heb je er niks aan.’ Inmiddels zit het bedrijf weer in de lift. Sterker, het is groter geworden door de overname van Transportbedrijf H. C. Vink, begin 2024. ‘Ook een familiebedrijf,’ zegt Lennart. ‘We werkten samen op het gebied van zeecontainervervoer. Anders dan wij, konden zij geen opvolger vinden binnen de familie. Daarom zijn we met Sarina Vink, dochter van de eigenaar gaan praten. En hebben we het bedrijf met Sarina en al overgenomen.’

De samenwerking tussen Leendert-Jan en Lennart verloopt vlekkeloos. ‘Pa doet de planning, ik beheer de financiën. Als ik ideeën opper, weet mijn vader goed of iets werkt of niet en legt hij dat uit. Ik kan veel van hem leren.’ Andersom is dat ook zo. Leendert-Jan: ‘Ik leer van Lennart over digitalisering. Voor zijn komst hadden we wel een TMS, maar deden we nog veel op papier. Ook deden we maar weinig met data.’

Heeft Lennart tips voor anderen die een familiebedrijf overnemen? ‘Maak een goed bedrijfsplan, bespreek wat je wel én niet wil. Betrek alle familieleden erbij. Mijn zus Daniëlle is hospik in het leger. Ik heb haar nooit betrokken bij de overname. Daar heb ik spijt van.’

Met Sarina erbij en het team op kantoor versterking heeft van Rudy Bader, die jarenlang chauffeur bij het bedrijf was en nu manager transport en logistiek is, verdwijnt Lennart weer naar achtergrond. ‘Ik ga kijken of ik alsnog iets met mijn studie kan doen,’ vertelt hij met een blik op zijn vader. ‘Misschien dat ik ooit terugkom. Al is de kans dat mijn broer de boel uiteindelijk overneemt. Hij heeft écht een logistiek hart.’

Bedrijfsprofiel

Van ’t Kruis Bulk Logistics heeft een wagenpark van 35 trucks, onderverdeeld in silo-, container–, kipper- en tautlinertransport. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervoer van losgestorte goederen, bulkgoederen, bouwmaterialen en zeecontainers in de Benelux, Duitsland en Frankrijk.

Deze tekst is onlangs gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Tekst: Suzanne Docter.
Beeld: Van ’t Kruis Transport

Meer weten?

Contact de expert

Team communicatie

Communicatie medewerkers & adviseurs

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.