Opnieuw vertraging verlenging A15

De A15 wordt voorlopig niet doorgetrokken naar de A12. Dat bepaalde de Raad van State deze week. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat moet beter motiveren dat eventuele extra stikstofuitstoot niet ten koste gaat van nabijgelegen natuurgebieden.

In het besluit vraagt de Raad van State zich af of de berekeningen van de stikstofneerslag als gevolg van het doortrekken en verbreden van de A15 en A12 bij Arnhem wel volledig zijn. De minister krijgt daarom een half jaar om haar besluit beter te motiveren.

Afkapgrens
Bij het berekenen van de stikstofuitstoot gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit van een afkapgrens voor verkeer. Hierbij wordt stikstofuitstoot van verkeer dat terechtkomt op meer dan vijf kilometer afstand van de weg niet meegenomen in de berekeningen. Bij het berekenen van de stikstofuitstoot van veehouderijen of scheepvaart wordt een andere rekenmethode gebruikt. De Raad van State is van mening dat het ministerie de berekeningen niet genoeg heeft gemotiveerd.

Economische schade
TLN is teleurgesteld dat het project opnieuw is vertraagd. Door de A15 door te trekken zou de verkeersdruk op de A12 verminderen. Dat is belangrijk, want het fileprobleem op de A12 is groot. De A12 tussen de knooppunten Waterberg en Oud-Dijk staat al jaren in de top 20 van duurste files voor het vrachtverkeer. In 2019 bedroeg de economische schade voor het vrachtverkeer 13,2 miljoen euro, bleek uit onderzoek van Panteia in opdracht van TLN en evofenedex. Bovendien is de rijksweg een cruciale verkeersader voor het goedervervoer naar Duitsland en de rest van Europa. Door drukte en congestie staat de bereikbaarheid van de regio en Nederland onder druk.

Meer weten?

Contact de expert

Paul Poppink

Coördinator sector en beleid