De meeste dieselvrachtauto’s zijn uitgerust met een SCR-katalysatorsysteem om de stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen te verminderen. Hiervoor injecteert het systeem een vloeistof genaamd AdBlue in de uitlaatgassen waar het reageert met de NOx in de katalysator. Deze wordt vervolgens omgezet in onschadelijke stikstof (N2) en waterdamp. Het gebruik van AdBlue is verplicht en het manipuleren van emissiebeheersingssystemen is op basis van EU-wetgeving verboden.
Impact fraude groot
Met hulp van zogenaamde AdBlue-killers, die makkelijk verkrijgbaar zijn, is het vrij eenvoudig om de AdBlue-toevoeging in de uitlaatgassen te omzeilen. Uit recent onderzoek van Panteia blijkt dit naar schatting bij 2 tot 4% van alle moderne vrachtauto’s voor te komen. De vervoerder spaart zo de kosten en het ongemak van AdBlue uit en heeft ook minder onderhoudskosten van het systeem. Daar staat tegenover dat de NOx-uitstoot vele malen hoger is dan de voor deze motoren wettelijke toegestane waarden. Ondanks het relatief laag ogende aantal fraudeurs, is de impact van de fraude groot. Volgens Panteia leidt dit tot een landelijke toename van 19% meer stikstof voor het vrachtverkeer.
Meer toezicht
De huidige Nederlandse wetgeving biedt onvoldoende ruimte om AdBlue-fraudeurs aan te pakken. Daardoor vindt er al geruime tijd geen handhaving plaats op manipulatie van SCR-katalysatoren. Dit zorgt voor een hogere stikstofuitstoot en oneerlijke concurrentie. Voldoende reden voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om hier wat tegen te doen. De voorgestelde wijziging van de Regeling voertuigen stelt handhavende instanties, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie, beter in staat om toezicht te houden en handhavend op te treden tegen voertuigen met een defect of gemanipuleerd SCR-systeem of ander emissiebeheersingssysteem. Concreet betekent dit dat de bestuurder van een voertuig en de eigenaar of houder van een voertuig gesanctioneerd kan worden wanneer het SCR-systeem of een ander emissiebeheersingssysteem niet goed functioneert of wanneer AdBlue, niet op de juiste manier wordt gebruikt, bijvoorbeeld door het niet tijdig bij te vullen. Het betekent ook dat transportbedrijven, te maken kunnen krijgen met meer toezicht. Denk hierbij aan extra controles of het moeten aantonen van correct gebruik van AdBlue.
Internetconsultatie
AdBlue-fraude zorgt voor een ontoelaatbare zware belasting van het milieu. Door het kostenvoordeel is er ook sprake van oneerlijke concurrentie. TLN steunt maatregelen om dit aan te pakken. De organisatie wil echter niet dat bedrijven die zich aan de regels houden met onnodige controles en kosten worden geconfronteerd. TLN zal deze boodschap ook in de internetconsultatie naar voren brengen. Bedrijven hebben zelf ook de mogelijkheid te reageren op het wetsvoorstel. Dat kan via deze link tot 15 augustus.


