In de afgelopen weken hebben deskundigen van Rijkswaterstaat, aannemers onder leiding van VolkerWessels en specialisten van Deltares uitvoerig onderzoek gedaan. Er is onder meer een manier van stabiliseren uitgedacht om zo ruimte te creëren voor het onderzoek naar de oorzaak en het uitvoeren van het definitief herstel van de tunnel. Daarnaast is ook onderzoek gedaan naar de veiligheid voor het wegverkeer. Inmiddels hebben de uitkomsten van beide onderzoeken dit gegarandeerd. Er gaat naar verwachting medio februari per richting één rijstrook open en er geldt op dit traject een maximum snelheid van 50 kilometer. Ook geldt er een breedtebeperking van drie meter.
Voorbereidingen
Na de afsluiting in december vorig jaar werd de tunnel voorzien van 10.000 zandzakken. Deze zakken moesten ervoor zorgen dat de tunnelelementen op zijn plek bleven liggen om zo verdere schade te voorkomen. Uit monitoring is gebleken dat het omhoog gekomen tunnelelement nagenoeg weer in zijn oorspronkelijke positie is terug gezakt. Om het wegverkeer mogelijk te maken worden de zandzakken weggehaald. Echter, er blijven maatregelen nodig om de tunnelelementen te stabiliseren. Daarom worden er stalen rijplaten en betonblokken aangebracht in de middenberm en aan de zijkanten van de tunnel. Naast ruimte voor het wegverkeer ontstaat er zo ook ruimte om onderzoek te blijven doen naar de oorzaak en om uiteindelijk definitief herstel uit te voeren.
Omleidingsroutes
Om het verkeer zo veel mogelijk te spreiden blijven de omleidingsroutes via de A31, A32, N359 en N354 bestaan. De verwachting is dat door de gedeeltelijke openstelling van de A7 het verkeer met name op de lokale wegen in regio Friesland zal verminderen. Alleen breedte transporten moeten nog gebruik maken van deze omleidingsroutes.
TLN en diverse leden, waaronder de voorzitter van regiobestuur Noord, hebben veel aandacht besteed in de media om deze doorgang te realiseren en we zijn blij met deze ontwikkelingen.