Regisseur bij exceptioneel transport

Sylvia Rebergen is géén KTO’er zoals we die kennen. Haar familiebedrijf Extra Services | Pilots & Permits transporteert niets. Toch is aandacht in het KTO magazine gepast. Haar bedrijf is van grote waarde voor alle transporteurs die te maken hebben met exceptioneel transport, van grootbedrijf tot KTO. Een schakel in de keten, zoals dat heet. We maken kennis met een vrouwelijke ondernemer die dagelijks met veel plezier voor anderen aan het werk is.

Een voetbalteam kan niet zonder trainer, een orkest niet zonder dirigent. Een dergelijke rol heeft Sylvia bij exceptioneel transport: prestaties van anderen mogelijk maken. Je kunt het ook vergelijken met de regisseur van een film. De acteurs krijgen de aandacht, maar zonder regie gaat het niet goed. ‘Wij zorgen ervoor dat exceptioneel transport zonder problemen verloopt’, vat ze bondig samen. ‘We regelen alle ontheffingen en organiseren de begeleiding van het transport ter plekke. Op basis van onze ervaringen zijn we vaak ook adviseur van de transporteurs die het vervoer verzorgen.’

Voorwaarden

Exceptioneel transport vereist een ontheffing van de wegenverkeerswet. Het te vervoeren object is te lang, te breed, te hoog of te zwaar. De wegbeheerder bepaalt of het transport mag plaatsvinden en wat de voorwaarden zijn. Sylvia dient daartoe een verzoek in bij de RDW. Dat wordt ingewilligd, afgewezen of er komt een tegenvoorstel voor een alternatieve aanpak. In de documenten staan de voorwaarden, zoals de begeleiding. De ontheffing schrijft bijvoorbeeld voor dat je niet van de vastgestelde route mag afwijken en dat de begeleider zich moet houden aan de voorgeschreven rijtijden. ‘Het proces is tegenwoordig grotendeels geautomatiseerd, zodat we doorgaans snel antwoord krijgen.’

Samenwerking

Met het regelen van alle verplichtingen nemen Sylvia en haar team de transporteur veel werk uit handen. Het werkterrein is voornamelijk Nederland, maar ook elders in Europa is het bedrijf actief. Voor de begeleiding van het transport beschikt Sylvia over een netwerk van gespecialiseerde zzp’ers, verspreid over het land. Dat maakt haar bedrijf flexibel en het werk efficiënt. Een goede samenwerking is daarbij voorwaarde voor succes. Sylvia: ‘Je werkt op basis van vertrouwen. Belangrijk is openheid over en weer. Als een zzp’er een keer niet kan, betekent dat niet dat hij een volgende keer niet meer in beeld is. Je bent allebei ondernemer. Je blijft scherp, maar gunt elkaar ook wat.’ Dat geldt ook voor haar opdrachtgevers. ‘Er moet een chemie zijn. Je moet niet alle klanten willen hebben. Ze moeten bij jouw bedrijf passen.’

Keukentafel

Sylvia startte het bedrijf 25 jaar geleden. Ze had veel ervaring opgebouwd met administratief regelwerk. In 2011 kwam haar man ook in de zaak. Hij was daarvoor chauffeur bij de oudste klant. Inmiddels werken ook twee zoons in het bedrijf. Lopen werk en privé bij zo’n hecht familiebedrijf niet gigantisch door elkaar heen? Wordt er aan de spreekwoordelijke keukentafel niet altijd over het werk gesproken? ‘Dat valt wel mee. Ja, ook thuis gaat het over werk. Maar zolang het geen chagrijn geeft, is dat niet erg. Het is iedere dag hard werken, maar ik heb er nog steeds plezier in.’

330 ton

In de loop der jaren is het werk sterk veranderd, vertelt ze. ‘Toen ik begon, had je nog het Shell-stratenboek. Nu is er Google-maps en zijn er uitgebreide databases. Op basis daarvan kun je meestal een goede beoordeling van de situatie maken. Soms is het nodig ter plaatse te gaan kijken. Dat doen we dan en daarna stellen we de vervoerder een route voor.’ Gevraagd naar het meest opzienbarende project, hoeft ze niet lang na te denken. ‘In het Westland werden transformatoren voor de energievoorziening vervangen. Die wegen 330 ton per stuk! Er moesten speciale wegen voor worden aangelegd. We hebben er samen met de opdrachtgever vier dagen non-stop aan gewerkt.’

Relatiebeheer

Het gesprek komt op TLN. Sylvia is actief lid. Ze is bestuurslid van de deelmarkt exceptioneel en lid van de Ledenraad. ‘Ik vind vaak van alles wel iets. Als het je niet aanstaat, kun je gaan mopperen of proberen het te veranderen. Ik ervaar TLN als een leuke club. Veel van mijn klanten zijn KTO’ers. Ik adviseer ze altijd goed gebruik te maken van de vereniging. Bel relatiebeheer en leg je vraag neer, zeg ik dan. Laat het er niet bij zitten als je iets niet weet.’ Ondernemerschap is immers zoeken naar de beste weg om ergens te komen.

Dit artikel is reeds gepubliceerd in KTO Magazine 2025. Tekst: Paul Wouters. 

KTO Magazine 2025

Goed nieuws! Het nieuwste nummer van ons KTO Magazine is vanaf nu online te lezen. In het magazine lees je herkenbare verhalen waarin meerdere KTO’ers hun bijdrage hebben geleverd. Verhalen over jonge ondernemers, ondernemerschap en actuele thema’s.