De belangrijkste aanpassingen zijn:
- De ontheffing op grond van netcongestie krijgt een landelijke werking. Ontheffingen wegens netcongestie die al zijn afgegeven kunnen 6 maanden voordat deze verloopt, kosteloos worden verlengd. Als de verlenging in 2026 wordt aangevraagd, dan is de ontheffing ook landelijk geldig. Het advies is daarom om met het indienen van een aanvraag voor deze ontheffing te wachten tot januari.
- Ontheffingen voor nieuwe voertuigen die niet zero-emissie verkrijgbaar zijn, krijgen een langere werking. Afhankelijk van het type voertuig maximaal 13 jaar. Hierdoor kunnen ondernemers een realistische afschrijvingstermijn hanteren voor hun nieuwe voertuig. Vanaf 1 januari gaan er ook nieuwe drempelwaarden voor deze voertuigen gelden. Deze drempelwaarden en duur van de ontheffingen zijn te vinden in deze tabel. De ontheffing voor nieuwe voertuigen kunnen ondernemers bij de RDW al aanvragen voordat het voertuig op kenteken is gezet.
Nieuw verkeersbord
Vanaf 1 januari 2026 komt er een nieuw verkeersbord voor milieu- en zero-emissiezones. Onderborden geven aan welke voertuigcategorieën worden uitgesloten en welke emissieklasse of brandstof daarbij hoort. Gemeenten vervangen de bestaande borden tussen 1 januari en 1 juli 2026; de bestaande borden blijven tot die tijd geldig.
De nieuwe systematiek moet zorgen voor meer duidelijkheid én flexibiliteit wanneer in de toekomst nieuwe voertuigcategorieën worden toegevoegd. De ingebruikname van het nieuwe bord heeft geen gevolgen voor de toegangsregels in de zero-emissiezones.
Klik hier voor meer informatie en foto’s van de nieuwe bebording.


